Nahoru

Blog

Zajímavosti z našeho světa

 

Koncová rekurze

Už při slovu rekurze se některým programátorům ježí vlasy na hlavě, nicméně správný kodér ji zná. Každý by měl mít ve svém arzenálu zvláště jeden specifický typ rekurze, jímž je tzv. „koncová rekurze“.

17. 03. 2019

Autor: Martin Drozdík

8 min. čtení

 

Jak na jednoduchý kód?

Jak docílit kódu, který bude jednoduše pochopitelný, funkční a beze strachu se pod něj jako autor podepíšeme? V první řadě si musíme ujasnit, že jednoduchý kód je takový kód, který ostatní programátoři snadno pochopí. Nejčastěji děláme program složitější, když se něco snažíme opravit násilným přidáváním dalšího kódu.

11. 03. 2019

Autor: Lukáš Pekař

3 min. čtení

 

Open source CMS

CMS je zkratka z anglického „Content management system“, česky „systém pro zprávu obsahu“, volněji „redakční systém“. Jedná se o systém umožňující uživatelsky přívětivou úpravu obsahu v aplikaci (nejčastěji na webu) bez nutnosti znalosti kódu nebo dalších technických nutností.

05. 03. 2019

Autor: Jan Šefčík

3 min. čtení

 

Interface v programování

V novějších jazycích jako C#, Java nebo TypeScript je možné narazit na klíčové slovo „rozhraní“ (anglicky interface). Jedná se o prostou pomůcku, která má při správném použití velkou moc. Lze jej chápat i jako speciální případ abstraktních tříd.

26. 02. 2019

Autor: Martin Drozdík

7 min. čtení

 

Kolize dat při práci s databázemi

Značná část současných aplikací nějakým způsobem používá databáze jako prostor pro ukládání a práci s daty. Je však bezpečné nechat aplikaci ovládat více lidí z různých zařízení, když všechny obsluhuje pouze jedna databáze? Bohužel, bezpečné to není a musíme se vypořádat s problémy, které mohou vzniknout.

17. 02. 2019

Autor: Lukáš Pekař

6 min. čtení

 

Funkcionální programování

V komunitě programátorů jsou určitě známy jazyky jako C#, C++ nebo Java. Tyto jazyky si jsou svým zápisem podobné. Existují však i velice odlišné jazyky a styly programování. Mezi tyto méně známé styly patří i funkcionální programování. Dost často programátoři nevědí, jak něco takového funguje, pojďme se na to tedy podívat.

11. 02. 2019

Autor: Lukáš Pekař

6 min. čtení

 

Abstraktní třídy a polymorfismus

V objektovém programování hraje dědění tříd klíčovou roli. Někdy však potřebujeme vytvořit třídu, která udává, jaké metody musí mít její potomek implementované, avšak sama je nemá. Takové třídy nazýváme abstraktní.

05. 02. 2019

Autor: Martin Drozdík

6 min. čtení

 

Nesmrtelné weby

Každý program stárne, některé však pomaleji než ostatní. Webové stránky většinou zapadají do té rychleji stárnoucí kategorie a musí se průběžně aktualizovat. Existuje však způsob, jak vytvořit tzv. nesmrtelné stránky, jež mají drasticky delší životnost než běžný web. Jak fungují?

29. 01. 2019

Autor: Martin Drozdík

3 min. čtení

 

Metafory při vývoji systému

Informační technologie má jeden z nejrozmanitějších žargonů. Kde jinde vejdeme do své kanceláře a musíme se potýkat s bombami, trojskými koni, fatálními chybami, bugy (bug je anglický výraz pro brouka) nebo viry?

23. 01. 2019

Autor: Lukáš Pekař

5 min. čtení

 

Enterprise aplikace

Možná se kolem vás ochomýtl termín „enterprise software“ nebo podnikový program. Co si pod tím představit? Jak se vůbec liší „normální“ a „podnikový“ program?

16. 01. 2019

Autor: Martin Drozdík

5 min. čtení

 

Revize kódu

Programátorova hlavní činnost je psaní kódu. Jeho kvalita pak určuje kvalitu celého programu, tím pádem se musí snažit, aby byl kód co nejlepší. Jak to může udělat? Jednou z možností je pravidelné provádění revizí kódu.

09. 01. 2019

Autor: Lukáš Pekař

3 min. čtení

 

Jak funguje pole v programování

Pokud jste programátor, pravděpodobně používáte pole. Pole je jeden z elementárních prvků vyšších programovacích jazyků umožňující práci nad neurčeným nebo velkým počtem elementů, a to velmi jednoduše. Jak však takové pole funguje?

01. 01. 2019

Autor: Martin Drozdík

7 min. čtení