Nahoru

Blog

Zajímavosti z našeho světa

 

Abstraktní továrna

Co odlišuje dobrého programátora od někoho, kdo jen „naťuká“ kód? Je to způsob, jakým práci provede. Jak bude kód čitelný, rozšiřitelný, testovatelný a podobně, na tom všem závisí výsledná kvalita produktu. Právě zde přichází do hry návrhové vzory, které pomáhají programátorům s řešením známých problémů.

22. 05. 2019

Autor: Lukáš Pekař

4 min. čtení

 

TypeScript, aneb JavaScript na dobrých drogách

Pokud znáte jazyk JavaScript, určitě jste si mohli všimnout, že není silně typovaný. To může znít jako jasná výhoda. Někdy je to však zdroj dobře skrytých chyb a nepřehledného kódu.

15. 05. 2019

Autor: Martin Drozdík

4 min. čtení

 

Kontejnery a virtualizace

Při vývoji softwaru v týmu často narážíme na problém, že každý člen ve svém operačním systému používá různé verze nástrojů a služeb (např. jiné verze kompilátorů atd.). To může vést k řadě nepříjemných problémů, které se většinou obtížně řeší a zdržují od práce. Naštěstí jsou pro nás řešením kontejnery.

08. 05. 2019

Autor: Lukáš Pekař

3 min. čtení

 

Java vs. C#

Možná znáte slavné „války“ jako Tesla vs. Edison, Rusko vs. USA, Horda vs. Aliance nebo PC vs. Konzole. Pojďme se dnes detailněji podívat na válku mezi programovacími jazyky Java a C#, která panuje již dlouhá léta.

29. 04. 2019

Autor: Martin Drozdík

4 min. čtení

 

Drsná pravda o programování

Spousty začínajících programátorů mají tendence si myslet, že postupem času nasbírají tolik zkušeností, až se promění v „nadlidi“. Už nebudou muset ani vymýšlet, jak věc vyrobí, prostě jen napíší kód bez mrknutí oka. Bohužel, takhle většinou realita nevypadá. Pojďme si ukázat časté mylné představy o programátorech.

24. 04. 2019

Autor: Lukáš Pekař

3 min. čtení

 

JavaScript, aneb jak postavit dům pomocí sirek

Pokud znáte jazyk JavaScript, možná jste si mohli všimnout, že všelijaké jeho části jsou realizovány trochu nestandardně, oproti „klasikům“ jako je např. C#, C++ nebo Java. JavaScript totiž má jeden velice působivý prvek (objekt), pomocí kterého lze poskládat téměř vše.

16. 04. 2019

Autor: Martin Drozdík

6 min. čtení

 

Deklarativní programování

Představte si programovací jazyk, kterému řeknete, co má udělat a on to udělá. Neřeknete mu, jak to má udělat, ale přesto se k výsledku dokáže dostat sám. Na první pohled se může zdát, že to snad ani není možné. Deklarativní programovací paradigma však přesně takto funguje.

08. 04. 2019

Autor: Lukáš Pekař

5 min. čtení

 

Základní principy vláken a jader

Výrobci procesorů se vždy chlubí svým počtem jader a velikostí technologie v nanometrech. Každé jádro procesoru totiž zvládne počítat vlastní sadu příkazů. Jak toho využijeme a jak to, že i na jednojádrových procesorech dokážeme dělat více věcí najednou? Jak do toho zapadají vlákna?

02. 04. 2019

Autor: Martin Drozdík

4 min. čtení

 

Historie Windows v kostce

Windows je nejpoužívanější operační systém na počítačích. Prošel si dramatickým vývojem plným technologického pokroku, ale i kritiky ze stran uživatelů. Za téměř 40 let se od příkazové řádky stal „standartním“ systémem, jež dostanete předinstalovaný při koupi téměř jakéhokoliv počítače.

27. 03. 2019

Autor: Lukáš Pekař

4 min. čtení

 

Koncová rekurze

Už při slovu rekurze se některým programátorům ježí vlasy na hlavě, nicméně správný kodér ji zná. Každý by měl mít ve svém arzenálu zvláště jeden specifický typ rekurze, jímž je tzv. „koncová rekurze“.

17. 03. 2019

Autor: Martin Drozdík

8 min. čtení

 

Jak na jednoduchý kód?

Jak docílit kódu, který bude jednoduše pochopitelný, funkční a beze strachu se pod něj jako autor podepíšeme? V první řadě si musíme ujasnit, že jednoduchý kód je takový kód, který ostatní programátoři snadno pochopí. Nejčastěji děláme program složitější, když se něco snažíme opravit násilným přidáváním dalšího kódu.

11. 03. 2019

Autor: Lukáš Pekař

3 min. čtení

 

Open source CMS

CMS je zkratka z anglického „Content management system“, česky „systém pro zprávu obsahu“, volněji „redakční systém“. Jedná se o systém umožňující uživatelsky přívětivou úpravu obsahu v aplikaci (nejčastěji na webu) bez nutnosti znalosti kódu nebo dalších technických nutností.

05. 03. 2019

Autor: Jan Šefčík

3 min. čtení