Nahoru
 

Logo vs. logotyp

Zákazník se nejčastěji setká s logem nebo logotypem Vaší společnosti. To jsou jedny z nejdůležitějších elementů, které tvoří brand (tvář společnosti). Dobré logo není jen hezký obrázek, ale je to známka kvality a dalších přidaných hodnot, které si všichni spojí právě s Vaším logem.

Jaký je vlastně rozdíl mezi logem a logotypem?

Logotyp – nápis, nejčastěji název firmy v kombinaci s logem.

Logo – nejčastěji nějaký symbol, který charakterizuje firmu nebo její činnost.

Nejlépe je vidět rozdíl na konkrétním příkladu. Společnost Twitter má logo jako siluetu ptáčka. Tento motiv byl zvolen z důvodu významu slova Twitter [štěbetání]. Pro logotyp byl použít bezpatkový font a někdy i v kombinaci s logem.

Twitter
Obrázek 1: Logo a logotypy společnosti Twitter

Při používání loga nebo logotypu platí nepsané pravidlo, že byste neměli mít pouze logo. Představte si, že by Twitter nebo Nike nebyly známé společnosti. Někde byste narazili na obrázek “fajfky” a siluety ptáčka. Oba symboly nemají skoro žádnou vypovídající hodnotu, která by naznačovala činnost firmy. Myslím si, že i při zapojení fantazie by vás nenapadla značka se sportovním oblečením a sociální síť.

Nike
Obrázek 1: Logo a logotyp společnosti Nike

Ale jak to, že se často objevují již zmíněná loga místo logotypů? Když značka zjistí pomocí průzkumu, že se již zapsala do podvědomí nějakého počtu lidí. Právě tyto společnosti z příkladu již „dosáhli“ tak velké veřejné známosti. Téměř všichni při pohledu na „fajfku“ ví, že se jedná o Nike.

Design je tichý velvyslanec vaší značky

Paul Rand

Proto se doporučuje spíše logotyp nebo nejlépe oboje, ale musíte si dávat pozor na to, jak a kde je používáte. Pokud jste již fungující firma s tradicí nebo známí ve svém oboru, tak si můžete dovolit používání loga. Nejvíce Vám při rozhodování pomůže, když si určíte cílovou skupinu, poté už jen záleží, zda Vás zná, či nikoliv.

Začínáte-li s novou firmou, tak osobně doporučuji spíše logotyp. Pokud jen měníte visuální identitu firmy, tak nezapomeňte informovat Vaše zákazníky o změně loga nebo názvu. Samotné logo bych přirovnal k podpisu společnosti. Je tak „podepsaný“ každý produkt, vlastně vše, co se ji týká.