Nahoru
 

Bannerová slepota aneb proč už bannery nefungují

Problémem nedávného internetu byly extrémně blikavé, vlezlé a obtěžující reklamní bannery. Možná jste si mohli všimnout, že jich v současné době už tolik není. Na internetu totiž začalo platit pravidlo zvané Bannerová slepota.

Bannerová slepota byla poprvé popsána ve studii z roku 1998. Studie popisuje, jak se lidé naučili velice efektivně ignorovat určité „otravné“ či nežádoucí barvy, tvary a animace v podobě agresivních bannerů. Jinými slovy, návštěvníci internetových stránek podvědomě ignorují veškeré prvky, jež připomínají vlezlý banner.

Protože se agresivní bannery začali ignorovat, muselo se začít přemýšlet trochu jinak

Jak postavit správný banner?

Porazit bannerovou slepotu je teoreticky jednoduché, ale v praxi těžké. Je třeba vytvořit neagresivní „jemný“ banner, který zaujme ne blikáním, ale svým obsahem. Ještě lépe, můžete reklamní banner vložit do „přírodního“ obsahu stránky.

Jako perfektní příklad se můžeme podívat na banner platformy Dropbox. Autoři této služby mají velmi příjemné a vřelé reklamy. Můžeme říci, že takový design i obsah zaujme daleko více lidí nežli něco agresivního. Určitě tomu pomáhá i nabídka vyzkoušení Dropboxu zdarma.

Ukázkový banner služby Dropbox
Obrázek č. 1: Ukázkový banner služby Dropbox
Špatný a ošklivý banner
Obrázek č. 2: Špatný a ošklivý banner, který budou lidi ignorovat

Pull marketing je lepší než banner

Co kdybyste vůbec nepoužívali bannery? Ano, skutečně to jde, a dokonce i velmi jednoduše. Místo toho, abyste pomocí bannerů na potencionálního zákazníka tlačili, aby si koupil váš produkt, udělejte přesný opak. Vytvořte zajímavý obsah, za kterým zákazník přijde sám. S tímto souvisí frekventovaně používané pojmy, jako například SEO.

SEO je perfektní ukázka pull (inbound) marketingu. Člověk do vyhledávače zadá klíčová slova „Jak se zbavit bolesti kolen“ a vy, specialista na kolena, mu vyskočíte na prvním místě. Člověk tedy okamžitě, sám a s velkým zájmem přijde na vaše stránky a objedná si konzultaci.

Idea pull marketingu je v tom, že za vámi zákazníci přijdou sami. Nemusíte pomocí bannerů (a jiných praktik) oslovovat úplně všechny. Chce to však mít něco, za čím mohou zákazníci přijít. Více o pull marketingu se můžete dozvědět v článku „Naučili jsme se ignorovat reklamy, ale jak tedy potom propagovat na webu?“.

Teoreticky, ideální pull marketing může být tento samotný článek. Na konec textu bych podotkl, že poskytujeme služby pull marketingu a příjemných moderních bannerů. Vy, jako čtenář, po přečtení článku víte, že vím, o čem mluvím. Proto si nás možná objednáte (sice je to přiklad, ale skutečně nás můžete kontaktovat).

Bannerová slepota je tedy jev, díky kterému lidé ignorují agresivní bannery a reklamy. Nemá moc cenu je tvořit. Naopak, nechte si navrhnout příjemný a moderní banner, který zaujme daleko více. Ještě lépe, můžete se „vykašlat“ na bannery a začít tvořit velice kvalitní obsah, za kterým vaši zákazníci přijdou sami.