Nahoru
 

Být kritický je základ kvality

„To už vypadá skoro jako na obrázku, nikdo si toho malého rozdílu nevšimne“. Přesně tato věta je pro kvalitní poskytovatele služeb či výrobků naprosto nepřijatelná. Nejspíše jste někdy mohli zaslechnout, že práce detektiva je všímat si detailů. U produktů by to nemělo být jiné, detaily jsou to nejdůležitější. Dělají z normálního výrobku něco speciálního.

Bůh je v detailech

Ludwig Mies van der Rohe

Být sebekritický je pro podnikání obecně dobrá vlastnost. Já osobně si myslím, že jsem jeden z nekritičtějších lidí, co znám. Veškeré mé výsledky musí dopadnout na 125 %, jinak nejsem spokojený. Je jedno, jestli dělám práci zdarma pro známého nebo zakázku od korporátního giganta. Výsledek musí být perfektní. To mi umožňuje uspokojit klienty perfektním produktem i průběžně vylepšovat své znalosti.

Fotograf
Obrázek 1: Zaměřte se na detaily, jako fotograf

„Patlejte se“ i s malou a nevýhodnou zakázkou

Někdo si od malé webové firmy objedná stránky na míru. Bohužel, objednatel nemá tak velký rozpočet, ale stejně se obě strany shodnou na zakázce. I když firma nedostává tolik zaplaceno, na projektu pracuje velmi usilovně. Řeší každý detail a snaží se o perfektní dílo. Proč by to však dělali, když za to nejsou adekvátně placeni? Všechny produkty jsou totiž prezentací svého stvořitele. Kritické myšlení vám pomůže každý výrobek dopracovat až do té nejkvalitnější formy.

Každý produkt dělejte kvalitně, bude vás prezentovat

Bonsai stromek
Obrázek 2: Kvalitní produkty jsou jako bonsai (chce to hodně péče a zkušeností)

Velcí hráči neberou amatéry

Je to možná dost upřímné, ale pravda je taková, že velké firmy se neobtěžují se začátečníky a lidmi, kteří nedělají kvalitní práci. To je další důvod, proč i k malým zakázkám přistupovat velmi kriticky. Odvedená práce bude fungovat jako jasný důkaz toho, že umíte své řemeslo. Jakmile máte kvalitní reference, začnou se otevírat další brány příležitostí.

Velká budova
Obrázek 3: Velké firmy berou kvalitu před cenou

Průběžně se začnete učit a zlepšovat

Není divu, že sebekritika vás v oboru posouvá každým dnem. Sám si říkám „No a co kdyby tento web uměl i tuto novou funkci?“ nebo „Co kdybych vyzkoušel, jak tento prvek vylepší moje stránky?“. Zmíněné otázky mě donutí jít a naučit se novým věcem, abych mohl aplikovat nové technologie a tím pádem posunout své produkty zase o stupeň výše.

Otevřená kniha
Obrázek 4: Díky sebekritice se učíme novým věcem

Zdroj sebekritiky

Stejně jako inteligence nebo spolehlivost, tak i sebekritika není zcela vrozená vlastnost. Dá se naučit tvrdou sebekázní a přísným „sebedozorem“. Většinou je však získána okolím a vnějšími vlivy. Já osobně jsem byl veden k této vlastnosti celý život. Rodiče mě školou provedli s tím, že musím mít ty nejlepší výsledky. Hned po základce začalo programování a nakonec byla založena firma Bonsai Development. S kolegy jsme začali tvořit weby a díky společné a důrazné sebekritice tvoříme to nejlepší, co dovedeme.


I když si klient za vaše služby tolik neplatí, dělejte své nejlepší. Buďte kritičtí ke své práci, aby každý výrobek mohl prezentovat vaši firmu. Díky tomu se o vás začnou zajímat i „větší hráči“ nebo další společnosti. Není nic cennějšího nežli poskytovat kvalitní produkt, který jste si sami schválili velmi přísnými kritérii.