Nahoru
 

Dělejte vše bez přemýšlení, ne bezmyšlenkovitě!

Každý z vás téměř denně bojuje s dveřmi, kde tahá nebo tlačí a nic. Dveře odolávají vašemu náporu. Po chvíli si všimnete nápisu „TAM“ nebo „SEM“. V hlavě si vynadáte, že neumíte ani otevřít dveře a pokračujete dál ve své cestě. Toto krátké zdržení je nepříjemné a nemělo by k němu docházet.

Chyba rozhodně není na Vaší straně, ale na straně designera dveří. Nemyslíte si, že byste při pohledu na dveře měli hned vědět, jak je otevřít? Proč byste si před otevřením museli přečíst směrovou cedulku? Těmito otázkami se zabýval designer Don Norman, který na příkladu s dveřmi ve své knize „The design of everyday things" vysvětluje, jak by měl každý produkt působit na uživatele. Nezáleží, zda se jedná o dveře, pračku, či webovou stránku.

Správně navžený produkt bude nejčastěji uživateli oceněn až po špatné zkušenosti s jiným. Během jeho používání nemusíte přemýšlet, tak si ani neuvědomíte, jak je to prosté.

„Proč to neudělat tak, aby to bylo každému jasné?“

Don Norman

V prostředí webů se tomuto jevu říká „User experience“ (Uživatelský prožitek). V rámci vývoje webových stránek již od jejich počátku vznikli některé typické prvky a jejich umístění. Díky tomu je většina uživatelů schopna se na webu orientovat už během své první návštěvy. Pokud je stránka v cizím jazyce, tak i tak jsou schopni identifikovat základní prvky např. Logo, název, vyhledávání, navigace a další elementy. Například tlačítko musí v návštěvníkovi vzbudit dojem, že je „klikatelné“ bez toho, aniž by si nad tím musel lámat hlavu.

Pokud je tento soubor pravidel dodržován, tak se žádný uživatel na Vaší stránce neztratí a doplní řady spokojených návštěvníků Vašeho webu.