Nahoru
 

Jak si zlepšit SEO?

Nikdy nekončící ani kompletně vyřešená otázka dnešního světa online prodeje a marketingu: „Jak si zlepšit SEO?“. Nejdříve si ale musíme položit důležitou otázku: „Co je to vlastně SEO?“. Tento pojem se přes svá léta zohýbal a zmutoval do neurčitého pojmu, který každý zná, chce, ale neví, co přesně znamená. Urovnejme si, co SEO ve skutečnosti vyjadřuje a ukažme si, jak jej využít pro zvýšení návštěvnosti na jakémkoliv webu.

Pod zkratkou SEO se skrývá pojem Search Engine Optimalization (optimalizace pro vyhledávače). Někteří si mohou myslet, že je to nástroj, jak přivést návštěvníky. To je však důsledek dobrého SEO. Optimalizace pro vyhledávače znamená připravit kód stránky tak, aby jim rozuměli roboti.

Pokud robotům dodáte užitečné informace, pak oni na oplátku poskytnout vaši stránku jako výsledek ve vyhledávači. Jestliže se na roboty „vykašlete“, ve výsledcích vyhledávání pravděpodobně nebudete. Není to kvůli zášti nebo odplatě robotů za neposlušnost. Roboti stránkám a obsahu rozumí velmi omezeně, proto neví, kdy je pro ně relevantní dané stránky zobrazit uživatelům. Musíme jim dopomoci.

Marketing
Obrázek č. 1: SEO je nedílnou součástí marketingu

Technické vylepšení

Může být provedeno spoustu technických záležitostí pro potěšení robotů a zlepšení pozice ve vyhledávání. Každé vylepšení slouží k jediné věci: pomoc robotovi v porozumění webu. Ať už se jedná o obsah, strukturu nebo rozložení, musíme je strukturovat, normalizovat a doplnit o další metadata.

Tvorba HTML dle norem

Základní kostra každého webu je HTML. Jedná se o značkovací jazyk, pomocí kterého můžete označkovat jednotlivé elementy na vaší stránce na základě jejich významu. Jednoduše řečeno, nadpisy označíme jako nadpisy, odstavce označíme jako odstavce a obrázky označíme jako obrázky. Je to celkem přímočaré, avšak většina programátorů tyto normy nedodržuje, ať už se jedná o špatnou strukturu nadpisů nebo vkládání nerelevantních prvků. Roboti pak mohou být zmatení.

Největším problémem se stalo již zmíněné míchání vzhledu a značkovacího kódu. HTML totiž neumí tvořit vzhled a slouží čistě pro strukturování. Bohužel, někteří front-end vývojáři do tohoto kódu značně zasahují za účelem lepšího designu. Vkládají nerelevantní obrázky a bloky, které tam nepatří. Míchání vzhledu (tedy CSS) a HTML znamená znehodnocení struktury a zmatení robotů. Pro designové a doplňkové prvky existují pseudoelementy, nepatřící do struktury stránek, sloužící čistě jako vzhledové vylepšení. Bohužel, ne každý je s nimi obeznámen.

Pravidel, norem i praktikovaných chyb je spoustu a bohužel se nevejdou do jednoho článku. Jestli weby tvoříte, uděláte nejlíp, když si přečtete dokumentaci k HTML5 přímo od W3C. Určitě nesmíte ignorovat ani přístupnost webů, o které si můžete přečíst v naše článku „Bezbariérové stránky“.

HTML
Obrázek č. 2: HTML kód

Metadata

Stroje nerozumí souvislostem ani obsahu tak rozsáhle, jako myslící bytosti. Musíme jim v tom pomoci užíváním metadat. Jedná se o dodatečné informace, jež navádějí roboty správným směrem a pomáhají jim v porozumění. Mezi metadata patří i správné strukturování HTML. Pojďme se podívat na konkrétní příklady:

  • Soubor robots.txt – Soubor, nacházející se v kořenovém adresáři, popisuje „mantinely“ pro roboty. Říká, kam by neměl chodit.
  • Přátelské URL adresa – Adresy obsahující tuny znaků, čísel a kódu se s roboty nekamarádí. U adres se vyplatí přemýšlet jednoduše a výstižně. Perfektní příklad může být adresa „bonsai-development.cz/blog/jak-si-zlepsit-seo“. Špatný příklad může být „bonsai-development.cz/blog/clanek?id=16841“
  • Description (popis), Keywords (klíčová slova) a Title (titulek) – Každá podstránka by měla mít tyto unikátní i vystihující meta informace, doplňující celkový obrázek o obsahu.
  • Mapa stránek (sitemap)

S metadaty úzce souvisí přístupnost webových stránek. Jedná se o záležitosti jako správně popsané odkazy nebo alternativní text u obrázků.

Knihovna
Obrázek č. 3: Značkujte, popisujte a škatulkujte data, stejně jako knihy v knihovně

Správný obsah

Stránky, vytvořené nejlepším kodérem na světe, ještě nemusejí být nutně navštěvované. Web potřebuje svůj kvalitní, unikátní a relevantní obsah. Jestliže robotům ani lidem neposkytneme něco, za čím mohou přijít, nemá smysl pěstovat dobré SEO.

Téměř každý web má jeden jediný cíl, jímž je poskytnout obsah. Prezentační weby prodávají osobnosti či firmy, e-shopy nabízí produkty na prodej, blogy sdílí články a vyhledávače vypisují výsledky. Všechno poskytuje textový, zvukový nebo grafický obsah. Výjimkou mohou být aplikace, umožňující funkčnost.

Jedna z prvních věci, při tvorbě webových stránek, by mělo být sepsání krátkých, důležitých a výstižných textů, obsahující klíčová slova (ve zdravé míře). Na základě daného obsahu lze přemýšlet o designu a nejlepším zprostředkování materiálů přicházejícím návštěvníkům. Bohužel, často tento proces probíhá obráceně, což má za následek nekompletní nebo neucelené informace.

Mějte na mysli, že velkým plusem ve vyhledávacích pozicích je doba strávená na stránce. Pokud nemáte dobrý obsah, lidé nezůstanou dlouho a vy ztratíte vzácný „rating“ (hodnocení stránky).

Blog
Obrázek č. 4: Blog s kvalitním obsahem je neocenitelný

Vnější zásah

Žádné stránky nemusí být o samotě. Internetové vyhledávače a jejich roboti prohlíží miliony webů a sledují, kdo kam odkazuje. Stroje moc dobře ví, že jestliže na nějaký web odkazuje více zdrojů, asi na něm něco bude.

Vložte firmu i odkaz na prezentační web do katalogů, aktivně sdílejte obsah na sociálních sítích, tvořte blog, diskutujte a využívejte online fór. Roboti o těchto vnějších zásazích vědí, proto toho využijte.

Sociální sítě
Obrázek č. 5: Sociální sítě značně podporují provoz

Nekalé praktiky

Ještě stále vídám weby s nečitelnými texty, protože jsou přervané klíčovými slovy a metadata s naprosto nerelevantními informacemi. Dříve tím šlo roboty „oblafnout“, avšak časy se změnili a vyhledávače jsou nyní chytřejší než kdy jindy.

Podvádění téměř zaručeně vyústí v penalizaci. I kdybychom se o to pokoušeli a skutečně přiváděli nové návštěvníky, ihned by stránky neodpovídající jejich hledání opustili (nenašli, co hledali). Okamžité opuštění má za následek drastické snížení pozice ve vyhledávání, takže podvádění znamená selhání tak jako tak.

Myslím, že to mohu shrnout krátkou a výstižnou větou: Nemá to cenu.

:(
Obrázek č. 6: Špatné praktiky se v žádném případě nevyplatí

Kamaraďte s roboty, poskytujte jim informace a pomáhejte s orientací po vašich stránkách a oni se za to bohatě odvděčí lepší pozicí ve vyhledávání. Nesnažte se roboty obelstít, protože dnes to už poznají. Mějte však na paměti, že pokud nezaujmete přicházející návštěvníky dobrým i kvalitním obsahem, i sebelepší kód nepomůže. Mluvte o svém webu na ostatních stránkách i sociálních sítích. Přivede to návštěvníky jak z vyhledávání, tak z využitých zdrojů.