Nahoru
 

Jak snadné je „naklikat“ si šablonový web?

Možná jste již někdy slyšeli o službách poskytující „web za pár kliknutí“. Idea zní lákavě, zejména proto, že stránky na míru nemusí být zrovna nejlevnější. Skutečně tím ušetříte tisíce korun a měsíce vývoje?

Jak již určitě tušíte, tento článek se bude snažit ukázat, proč idea jednoduchého šablonového webu není tak úplně splnitelná. Nejprve si ale ukažme, kdy se naopak tyto služby vyplatí.

Kdy si web „naklikat“?

Pokud vlastníte začínající podnik nebo obchodujete jako vedlejší činnost, jsem si naprosto jistý, že je dobrý nápad nad „klikacími weby“ uvažovat. Vzhledem k tomu, že programátoři i grafici nejsou nejlevnější záležitost, můžete na stránkách ušetřit. S penězi pak lze naložit daleko efektivněji, například posílením marketingové kampaně.

Na druhou stranu, jestli vaše marketingová kampaň spoléhá na dobré internetové stránky s vysokou konverzí, nebylo by to rozumné řešení.

Pokud vlastníte menší začínající podnik, který nepotřebuje stránky ke své bezprostřední funkčnosti nebo propagaci, zvolením stránek na jedno kliknutí pravděpodobně uděláte dobrou volbu.

Co si při koupě webu na jedno kliknutí neuvědomujeme?

Řekněme, že jsem nyní vlastníkem čerstvě „naklikaného“ webu. Co vlastně mám? Nemám téměř nic kromě stránek s výplňkovým obsahem. Nemusím se sice starat o kódování, nicméně většina grafických, copywriterských a analytických prací mě stále čeká.

Obsah

Na web potřebuji sehnat obsah, což není vůbec jednoduché. Strávím hodiny psaním perfektních textů, nadpisů a klíčových slov. Jak vůbec na webu strukturovat nadpisy? Jak si hrát s klíčovými slovy tak, abych maximalizoval SEO? Všechno se pro obstojný web budu muset naučit.

Text by ještě zvládlo dost lidí, nicméně co obrázky a grafika? Musím vyfotit sebe, mé produkty, mé sídlo atd. K tomu potřebuji dobrý fotoaparát, zkušenosti s fotografováním a pro složitější věci, jako klíčování, i studio. Není to jednoduché.

Obsah je často jediný velký problém při vyplňování „naklikaných“ stránek. Není lehké ho vytvořit a správně strukturovat.

obsah
Obrázek č. 1: Obsah je nejdůležitější část webu a není možné jej tvořit automaticky

Omezenost

Představme si, že podnikám jako tiskař bločků na míru. Bločky mohou mít různé barvy, druhy papíru, druhy sešití, a tak podobně. Jako správný obchodník nabízím množstevní slevy pro velké objemy nákupů. Bylo by tedy na nejvýš rozumné mít na firemním tiskárenském webu kalkulačku, do které návštěvník zadá všechny parametry nákupu a vyjede mu konečná cena.

Za rozumnou cenu není problém takový web dostat. Pokud však potřebuji ušetřit a rozhodnu se pro šablonový web, nebude to tak jednoduché. „Klikací stránky“ mají pouze obecné využití. Jakákoliv konkrétní funkcionalita není realizovatelná „neprogramátorem“. Mám tedy smůlu a moji návštěvníci webu si složitě spočítají cenu sami, nebo se na ni budou muset zeptat nás a my ji spočítáme. Kalkulačka by usnadnila život nejen nám, ale i zákazníkům.

Weby na pár kliknutí mají výhodu velice levné pořizovací ceny, avšak potřebujeme na ně vytvořit a strukturovat kompletní obsah. Bohužel, nelze na nich implementovat žádnou specifickou funkčnost. Vše, co lze využít, máme předem definované. Vyplatí se je využít pouze ve zlomku případů, kdy web není stěžejní část podniku, ale zase „lepší něco než nic“.