Nahoru
 

Jaký typ uživatele jste?

Weby jsou navštěvovány 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Každý den vznikají nové. Konkurence narůstá. Hodně práce zabere dostat příliv návštěvníků na tu Vaší, ale ani poté nemáte vyhráno. Musí na ní vydržet co nejdéle a opustit ji spokojení, aby se opět vrátili. Návštěva webové stránky by se dala přirovnat návštěvě kamenného obchodu.

Přijdete do specializovaného obchodu a potřebujete malé vrtáky do vrtačky. Nikdy jste je ještě nekupovali a jste i v daném obchodě poprvé. Existují dva druhy uživatelů, dělí se podle způsobu hledání (vyhledávání). Uživatelé typu „Link-dominant“ se snaží vyhledat produkt sami. Opakem je typ „Search-dominant“, který nejčastěji hledá pomocníka, který ho k produktu zavede.

„Link-dominant“

V obchodě: Začnete koukat po správném oddělení, kde by měli mít vrtáky, které hledáte. Procházíte uličkou, než najdete tu s nápisem „Nástroje“. Mohli by mít vrtáky právě tady. Prozkoumáte celou pasáž, ale vrtáky nenajdete. Vrátíte se zpět do hlavního koridoru a poohlížíte se po dalším oddělení, kde snad budou Vaše vrtáky. Pokud je po pár pokusech nenajdete, obrátíte se a jdete do jiného obchodu, nebo se zeptáte nejbližšího prodavače, který vám možná poradí.

Na webu: Místo vhodné uličky hledáte správné kategorie a podkategorie v navigaci. Můžete si pomoci filtrováním a poté už jen procházíte výsledný seznam produktů. Pokud se tento postup neosvědčí a Vy nenajdete to, co hledáte, použijete vyhledávání nebo opustíte stránku.

„Search-dominant“

V obchodě: První po čem koukáte je pomocník, který vypadá, že se vyzná ve všech odděleních, určitě vám poradí a Vy ušetříte čas. Na místo od prvního typu hledáte vhodného prodavače, který vás už k vrtákům dovede. Pokud se vám ho nepodaří nalézt, tak nejčastěji opustíte obchod. Říkáte si „Když to neví ani on, proč bych to pak měl najít já?“.

Na webu: Nejdůležitější je pro vás vyhledávací lišta. Koukáte po tradičním obdélníku s nápisem „Hledat“ a obrázkem lupy. To je pro vás klíč k celé stránce. Vše co potřebujete si vyhledáte, přesně tak jako s vhodným prodavačem. Ovšem i vyhledávání může zklamat.

„Stránku můžete opustit spokojení, nebo naštvaní.“

Oba dva typy uživatelů se vzájemně prolínají. Nejčastěji začnete jednou z těchto variant, tu opakujete dokola dokud rozhořčení neopustíte obchod (web), nebo se uchýlíte k druhému postupu. Záleží i na momentálním rozpoložení uživatele, např. zda je ve spěchu, počet opakování procesu hledání atd.

Vyhledávání je pro nás tak časté, že by mělo zabrat co nejméně času k nalezení toho, co hledáte. Proto se stránky dělají, jednoduché, intuitivní, aby uspokojili každého uživatele. Pomocí analytických nástrojů můžete nalézt a opravit chyby, aby vyhovovala nejlépe všem. Pokud zákazník opustí vaši stránku naštvaný, že nesplnil svůj cíl, tak už se pravděpodobně nikdy nevrátí a může způsobit větší odliv uživatelů. Proto výchazejte uživatelům vstříc.