Nahoru
 

Lidé nečtou, ale skenují

Neznám nikoho, komu by nevadilo dlouhé hledání informací. Moderní technologie nás rozmazlily natolik, že pokud se nám na mobilu nezobrazí nějaká informace do pár vteřin, tak nadáváme na pomalá data. Není tomu tak dávno, co jsme tyto vymoženosti ještě neměli, ale zvykáme si rychle. Každý uživatel na webu, včetně Vás, spěchá a chce informaci získat, co možná nejrychleji. Kvůli tomu, jak lidé skenují místo čtení, se mnoho věcí „standardizuje“. Příkladem jsou dopravní značky, které mají stejné tvary a podobné piktogramy téměř po celém světě. Představme si značku Stop. Bez ohledu na zemi, všude má samotný nápis „Stop“ a i přes cizí jazyky, ji všichni rozumí. Skenování by se dalo přirovnat k rychločtení, hledání, orientování a identifikace.

Se skenováním se můžete setkat kdykoliv něco hledáte, např. kategorii na e-shopu, něco v poznámkách nebo jenom starý email. Právě k tomu používáme již vynalezené prvky, jako nadpisy nebo odstavce. Může Vám to přijít samozřejmé, ale ne vždy tomu tak bylo. Abyste mohli správně a efektivně skenovat, tak Vám musí jít autoři textu a vizuálů naproti.

Dopravní značky stop
Obrázek 1: Z leva značka stop v Číně, Anglii, Spojených arabských emirátech

Když už si člověk najde cestu k nějakému produktu na stránce, tak při dalších návštěvách ani nečte, co je na tlačítkách napsáno. Jde, jak se říká, po paměti. Dalšímu obsahu stránky se již nevěnuje. Právě toto chování je důvodem častých přemísťování produktů v obchodech. Samotná IKEA je postavena jako labyrint právě z důvodu, abyste si nemohli přijít jen pro to, co opravdu hledáte, ale musíte projít téměř všude abyste si prohlédli celý sortiment.

Nejlepší příkladem dodržování hierarchie jsou noviny. Tam se objevují základní body, které při dodržení vytvoří perfektní prostřední pro rychlou orientaci.

  1. Čím důležitější tím větší, např. logická posloupnost velikosti nadpisů
  2. Logicky i graficky seskupovat prvky, které k sobě patří, např. nadpisy k obsahu
  3. Vizuálně zobrazit co k čemu patří, např. nadpis „rámuje“ příslušné sloupky textu
  4. Čtenář by měl být schopen pojmenovat každou část, např. sportovní rubrika, autora článku
  5. Každý prvek by měl ukázat, co se sním dá dělat, např. tlačítka na webu

Všechno nemůže být důležité

Pokud se těchto pravidel budete držet, tak máte o více než krok blíže k úspěchu s Vaším článkem nebo reklamním billboardem. Toto hierarchické strukturování můžete využít i při psaní poznámek. Uvidíte, že se v nich, nejen Vy, budete orientovat mnohem rychleji.