Nahoru
 

Mapa stránek

Stejně jako planeta Země, i weby mohou být popsané mapou. Internetové stránky mají dokonce dvě rozdílné mapy: Jednu pro roboty a druhou pro uživatele. Obě však vypadají a fungují úplně jinak.

Jak může být zřejmé, mapa stránek pro roboty má strukturu nějakého kódu, kdežto uživatelská mapa poskytuje příjemné grafické uživatelské prostředí. Obě spolu na první pohled nemají nic společného, ale jednu věc přeci jenom sdílejí: poskytnutí nástroje, podle kterého se lze zorientovat na internetové stránce.

Mapa stránek se v angličtině řekne „sitemap“. Jedná se o frekventovaně používaný termín, hlavně v programátorské komunitě.

Mapa světa
Obrázek č. 1: Stejně jako Země, i weby potřebují své mapy.

Mapa stránek pro uživatele

Mapa stránek pro uživatele je dosti intuitivní. Jedná se o seznam odkazů uspořádaných a odsazených dle struktury stránek. Odkazy mají odsazení odpovídající úrovni dané podstránky. Sitemapa pro uživatele může vypadat následovně:

Uživatelská mapa stránek
Obrázek č. 2: Příklad uživatelské mapy stránek

Jak lze vypozorovat, na první úrovni je vždy domovská stránka nesoucí jméno projektu nebo společnosti. O úroveň níže následují podstránky jako O nás, Kontakty či Novinky. Novinky obsahují články umístěné na třetí úrovni. Návrh mapy stránek pro uživatele na typických hierarchických stránkách funguje takto jednoduše a intuitivně. Bohužel, ne vždy je to možné.

Poznámka: Někteří programátoři pojmenovávají první (tu nejvyšší) úroveň jako „Domov“. To je však z hlediska přístupnosti špatně, pokud netvoříte web o domově. Správný a typický název stránek (tedy první úroveň) je povětšinou jméno firmy, živnostníka nebo projektu.

Perfektní příklad stránky, pro kterou nelze vytvořit přehlednou a stromově strukturalizovanou mapu je Wikipedie. Jasným kořenem Wikipedie lze zvolit hlavní stránku. Co pak? Neexistuje žádný „článek druhé úrovně“. Nelze určit, který článek je rodičem nebo předchůdcem nějakého dalšího článku. Jedná se o spoustu podstránek, které na sebe navzájem odkazují, bez jakékoliv dané struktury. Takové uspořádání se nazývá „hypertextová struktura“ a nedá se pro ni vytvořit jasná mapa.

Jestliže budete někdy hledat mapu stránek, jako první se podívejte do patičky, zda tam autor neumístil odkaz. U složitějších a rozsáhlejších stránek jej tam dost pravděpodobně naleznete. V opačném případě můžete zkusit adresu www.domena.cz/sitemap.

Mapa stránek pro roboty

Mapa stránek pro roboty není zase až tolik mapa, jako seznam. Jedná se o xml soubor obsahující všechny podstránky, které by programátor chtěl robotům naservírovat. Samozřejmě, kromě adres lze robotům předat dodatečné metainformace, které jsou:

  • Datum poslední editace stránky – nepovinné
  • Frekvence změn – nepovinné, nebo jedno z: always, hourly, daily, weekly, monthly, yearly, never
  • Priorita – nepovinná hodnota od 0,0 do 1,0 (defaultně 0,5)

Ukázkový soubor sitemap.xml může vypadat následovně:

Mapa stránek pro roboty
Obrázek č. 3: Příklad mapy stránek pro roboty

Soubor sitemap.xml se většinou nachází v kořenu stránky, tedy www.domena.cz/sitemap.xml. Jestliže máte web zaregistrovaný na Google Webmasters, můžete tam mapu stránek pro roboty zaslat pro načtení a revizi. Dozvíte se, zda je kód korektní a zároveň informujete Google robota o struktuře vašeho webu.

Mapy stránek nejsou nijak „extra“ důležité. Na klasických malých stránkách se lze obejít i bez nich. Určitě je ale doporučeno sitemapu mít, jelikož to přináší pouze samé výhody. Zvyšuje SEO, přístupnost a uživatelskou přívětivost.

Více o přístupnosti se můžete dozvědět v našem článku „Bezbariérové stránky“ a termín SEO popisuje náš článek „Jak si zlepšit SEO?“.