Nahoru
 

Myšlenka nestačí, chce to plán!

Co děláte, když dostanete nápad na založení nového podniku nebo služby? Zapíšete si ho? Každý den slýchám ve svém okolí návrhy na zajímavé projekty, přesto k jejich realizaci nikdy nedojde, nebo skončí hned v počátcích. Tam právě začíná ten problém. Mít jenom nápad nestačí.

I když máte ten nejlepší nápad na světě, tak i ten může snadno ztroskotat. Ukousnete si moc velký kus, že jej nejste schopni sami zvládnout. Potřebujete parťáka, kolegu, zkrátka někoho, kdo Vám pomůže s realizací (či plánováním sektorů, které tolik neznáte), nebo nebudete brát ohled na rizika a jiné problémy, jež mohou nastat.

Spontánnost a elán je v začátcích určitě potřeba. Musíte si však také zachovat „chladnou hlavu“. Všechno si naplánovat, rozvrhnout. Velmi pomáhá odpovědět si na základní otázky:

  • Jaký „problém“ má váš nápad vyřešit?
  • Jaká je cesta k úspěšnému provedení?
  • Jak je na tom konkurence?
  • Jaká je Vaše výhoda?
  • Kdo a jak se bude podílet na realizaci?
  • Jak bude realizace probíhat?
  • Jaká jsou rizika, co se může pokazit?

Nebo si rovnou vypracujte podnikatelský záměr. V pozdějších bodech realizace jej oceníte a budete se o něj moci opřít. Čím je projekt větší, tím podrobnější plán potřebujete.

MindMap
Obrázek 1: Mind map

Samotná tvorba plánu Vás donutí zamyslet se nad triviálními otázkami a je dobré udělat si ve všem jasno dříve, než se do něčeho pustíte. Pokud dobře zformulujete hlavní ideu, tak s ní můžete oslovit více lidí, potencionálních zákazníků. Na ní můžete „postavit“ celou image produktu nebo služby.

„Abyste dokázali něco úžasného, potřebujete dvě věci: plán a nedostatek času.“

- Leonard Bernstein

Když si napíšete podnikatelský záměr. Vyvarujete se možných budoucích problémů, které by Vám mohli ztížit cestu k cíli. Při vymýšlení plánu si „dláždíte“ cestu a udržíte se v realitě. Práce Vám pak půjde snadněji.