Nahoru
 

Naučili jsme se ignorovat reklamy, ale jak tedy potom propagovat na webu?

Všichni známe situace, kdy zajdeme na webovou stránku a po monitorech, bez varování, začnou lítat blikající reklamy, které doslova rozkazují „KUPTE SI NAŠE PRODUKTY“ a lidem s epilepsií způsobují vážné zdravotní problémy. To je sice trochu přehnané, ale podobné scénáře nastávají na většině stránek, které během dne navštívím. Právě proto, že takové reklamy vídám tak často, naučil jsem se je účinně ignorovat a moje okolí to má podobně. No jo, ale jak tedy dělat marketing, když ho každý účinně přehlíží?

Jestli jste teď marketér nebo jenom prostě máte web, nejspíš si říkáte: „Ale jak mám tedy dělat reklamu, jestli ji lidé ignorují“? Přesně takovou otázku řeší tzv. „inbound marketing“. Hlavní myšlenka tohoto nového druhu propagace je přesným opakem reklamních tabulí, bannerů či reklamní pošty.

Inbound marketing na zákazníka nijak netlačí, právě naopak. Klienty láká na svoje poučné informace, zábavné materiály či užitečné nástroje.

Inbound marketing
Obrázek 1: Nekřičte na uživatele, ale oslovte je

Jak takové sdělení máme chápat? Jak vůbec máme nalákat provoz na svůj web, nikoliv ho tam dotlačit? Dle mého názoru, je nejjasnějším příkladem blog. Řekněme, že máme realitní kancelář, jež na svých stránkách píše články s tématy jako: Jak výhodně nakoupit nemovitost, U čeho si dávat pozor při koupi nemovitosti, Jak určit hrubou cenu bytu, Výhody a nevýhody pronájmu a další. Tyto články mají jasný cíl, jímž je poučit veřejnost o světě prodeje a pronájmu realit. Co kdybych si těchto pár článků přečetl, poučil se z nich a rok na to sháněl byt? Já vím, že bych se obrátil právě na tuto kancelář, jelikož jsem z jejich článků a rad vyvodil, že jsou to odborníci ve své profesi.

Analýza je důležitá
Obrázek 2: Analýza je důležitá

Měli byste radit a vzdělávat své okolí, abyste ukázali, že jste odborníci v tom, co děláte.

Doteď jsem psal o inbound marketingu obecně, ale jaké jsou jeho nástroje, používané v praxi? Zde jsou velmi stručně vypsané příklady těch nejdůležitějších a nejpoužívanějších:

  • Tvorba užitečného obsahu – Blog, videa, návody, podcasty a další
  • Optimalizace SEO – postavení webu na vyšší pozice ve vyhledávání
  • Placené pozice ve vyhledávačích
  • Sociální sítě – Nejmocnější nástroj, milióny lidí na dosah
  • Newslettery – emaily, sdělující novinky, slevy, nové články a další
  • Analytika webových stránek
  • Networking – pečování o zákazníky, aby znovu nakoupili nebo doporučili známým
  • Fóra

Netlačte na své kupující, aby k vám přišli. Vytvořte něco, co je zaujme a oni dorazí sami.

Mapa inbound marketingu
Obrázek 3: Mapa inbound marketingu

Bohužel, i „inbound marketing“ má své nevýhody. Tvorba materiálů a nových strategií zabere abnormální množství času, jež nejde nijak ošulit. Pokud se článek nebo obsah webu odflákne, nebude pro nikoho lákavý. Vše se musí dělat precizně a s péčí.

Přestaňte tlačit na svojí cílovou skupinu bannery, plakáty a dalšími nucenými prostředky. Vytvořte takový obsah, aby oni sami přišli za vámi. Vzdělávejte své sledující a ukažte, že jste odborník ve své profesi. Řešte problémy lidí a oni se Vám odvděčí tím, že s další zakázkou nebo produktem zajdou právě za Vámi. Udělejte z klientů něco více než pouhý zdroj peněz. Udělejte z nich Vaše „fanoušky“.