Nahoru
 

Dělejte to, co vás baví, peníze přijdou časem

Peníze, všechno se točí kolem nich. Přijde mi, že někdo jde na volnou nohu nebo do světa podnikání jen s vizí převelikého blaha a důchodu ve třiceti. Jestli jste právě jeden z nich, mám pro vás špatné zprávy. Peníze sice vydělávat můžete, ale nikdy nenahromadíte tolik, jako skutečně zapálený člověk do své profese.

Někomu se to může zdát jako nesmysl. Já jsem na tom byl podobně. Přeci, jestli se nezaměřuji na peníze, jak potom přijdou? Nikdo určitě není tak optimistický, aby věřil, že se mu začnou valit statisíce sami od sebe, i když se nesnaží. Může se to zdát jako pohádka, ale je to skutečnost. Musíme si však uvědomit proč.

To, co nás baví, děláme pořádně

Celý obchod stojí na jediné věci. Zákazníci něco chtějí a vy jim to můžete prodat.

Aby někdo od vás chtěl koupit produkt, musíte dokázat jeho jednoznačnou úroveň. Stejně jako já nebo vy, všichni si potrpíme na kvalitu kupované věci. To se rozumí samo sebou, že nechceme web, který je do značné míry omezený a často nefunguje, ale pořádný marketingový nástroj i vizitku.

Myslíte si, že když někdo bude dělat práci, která ho nebaví, dá si s ní záležet? Spíše ne. Možná pár výjimečných jedinců zvládne dlouhá léta dělat to, co je nebaví stále na úrovni, ale jaký je to pak život.

Pokud budete dělat to, co vás baví a dáte si s tím záležet, získáte více zájemců o produkt.

Usměvavý člověk
Obrázek 1: Dělejte to, co vás baví

Peníze přijdou časem

Lidský rozum jasně stanoví, že při podnikatelských začátcích si nikdo nebude říkat o miliony a oslovovat mezinárodní giganty, protože by se mu akorát tak vysmáli. Začíná se s málem. Každý si postupně potřebuje vybudovat značku i know-how. Při odvádění kvalitní práce se odemkne daleko „vyšší“ klientela a ta zajisté ráda připlatí profesionálovi s dobrým hodnocením, a ještě lepšími výsledky.

Pokud děláte práci svědomitě, pečlivě a na úrovni, peníze zkrátka přijdou sami, ale nikdy nesmí být Vašim prvním cílem.

Rostoucí peníze
Obrázek 2: Pořádný obnos chce čas

Zkušenosti, praxe a know-how

Je holý nesmysl si hned účtovat jako profesionální fotograf, když držíte zrcadlovku poprvé v ruce. Jeden z důvodů je právě neotrkanost a malé know-how v oboru. I když někdo podnikal 20 let ve stavařině a rozjíždí novou firmu na malířství, tak musí začít od začátku. Každý obor funguje odlišně a snažit se k obrazům chovat stejně jako k dělníkům vede přímo do záhuby (spíše k bankrotu, ale to je skoro to samé).

Získávejte know-how, zkušenosti a budujte značku.

Know-how
Obrázek 3: Chce to know-how, zkušenosti a čas

Spokojený zákazník je základ všech základů

Myslím, že pointa je docela jasná, avšak stejně to stojí za zmínku. Začínající podnikatelé totiž nemusí spokojenosti zákazníků přikládat takovou váhu, která má však nesmírný dopad na zakázky a výdělky z dlouhodobého hlediska. Jestli je s vámi někdo spokojený, koho si vybere příště? Není dobré mít jistotu, že tento člověk si u vás bude nakupovat pravidelně?

Je to naprosto výborná investice. Na stálého zákazníka nemusíte plýtvat penězi nebo časem, abyste ho přemluvili ke koupi vašeho produktu, stačí bezproblémově uspokojit jeho potřeby. Proto si myslím, že investovat do spokojenosti klientů je naprosto klíčové (první zakázku dát levněji nebo zkrátka zajistit nadstandartní služby), jelikož dlouhodobý, a hlavně stálý přísun zakázek definuje úspěšný podnik.

Zařiďte, aby vaši zákazníci byli spokojení. Oni se odvděčí stálým nákupem a tím vám zřídí úspěšný podnik.

Spokojený člověk
Obrázek 4: Spokojený zákazník je základ

Nikdy nemějte peníze jako hlavní cíl.

Pokud jste začínající freelancer v oboru nebo zakladatel čerstvé firmy, není moudré hnát se za penězi. Nejdříve „zmapujte terén“, naberte zakázky za rozumně sníženou cenu (nikoliv za běžnou) a budujte know-how, spolu s osobní nebo firemní značkou. Postupem času si vás lidé začnou spojovat se značkou kvality a naberete spoustu spokojených stálých zákazníků, což stabilizuje příjmy a z části definuje úspěšný podnik.