Nahoru
 

Podnikatelský záměr. Co to je, proč je důležitý a jak ho vytvořit?

Denně dostáváme dobrý podnikatelský nápad na nový produkt nebo službu. Klíč úspěchu však spočívá v dobré realizaci, pouhý nápad nestačí. Proto, abychom do projektu nezačali bezhlavě investovat peníze i čas je rozumné se nad ním pořádně zamyslet a sepsat důležité fakty.

To, proč bychom se neměli bezhlavě vrhat do projektů, ale pečlivě je promýšlet, krásně popisuje článek „Na velké projekty se musí pozvolna“. Podobnou problematiku řeší článek „Myšlenka nestačí, chce to plán!“, konstatující skutečnost, že bez plánu daleko nedojdete. Myšlenky vždy nemusí zahrnout všechny aspekty projektu, zvláště pokud se jedná o něco složitějšího (jako podnikání). Pokud si své myšlenky sepíšeme, jsme donuceni se nad nimi pořádně zapřemýšlet, zkoumat a odhalit slabá místa nebo potenciální problémy.

Přemýšlení
Obrázek č. 1: Myšlenky nestačí, chce to plán!

Co je podnikatelský záměr a proč ho vůbec děláme

Podnikatelský záměr je dokument, vyjadřující rozsáhlý soubor myšlenek i faktů, týkající se jednoho podnikatelského projektu. Pokud bych chtěl vytvořit podnikatelský plán pro knihovnu s kavárnou, napsal bych právě o tom. Vyprávěl bych o marketingovém plánu, o potencionálních rizikách, o průzkumech, své cílové skupině a o spoustě dalších věcech, jež stručně popisuje tento článek.

Podnikatelský plán můžeme stručně charakterizovat v pěti bodech:

  • Srozumitelný
  • Logický
  • Uvážen stručný
  • Pravdivý a reálný
  • Jeví respekt k rizikům

Jde o to, abychom si sedli a pořádně promysleli, co vlastně chceme udělat. Chceme soustředit své vědomosti do jednoho místa, abychom vytvořili ucelený pohled. Nemusí to být pouze soukromý spis, ale lze ho využít jako dorozumívací prostředek s ostatními. Pokud například budete chtít finanční podporu od nějakého investora, tak to, co od vás bude vyžadovat, bude právě podnikatelský záměr.

Podnikatelský záměr umožní z nápadu vytvořit plán

Tím, že budete mít jasný plán, si značně zpohodlníte realizaci. Za podotknutí rovněž stojí to, že promýšlením dopředu můžeme obejít velké množství chyb a ušetřit kvanta času.

Plánování
Obrázek č. 2: Plán je cesta k úspěchu

Nyní může kdekdo namítat: „Proč potřebuji sepsat své myšlenky? Ty přeci znám!“. Já jsem přesvědčen, že v drtivé většině případů není možné v hlavě udržet přesné informace o desítkách různých problematikách, počínaje marketingem, přes výrobní proces a know-how, po finanční plán. Podnikatelský záměr z něčeho tak nejistého, jako je soubor potůčků v horských oblastech, vytvoří jasný, silný a přímý proud řeky, který zná svůj cíl. To, jestli byste měli kráčet po cestě vyznačené podnikatelským záměrem, zjistíte až po jeho vytvoření. Bez něj se můžete vydat na dlouhou, hrbolatou a někdy i slepou trasu.

Jak vytvořit podnikatelský záměr

Napsat dokument pokrývající všechny stránky projektu nemusí být jednoduché. Různých složek, na které je potřeba myslet, najdeme kvanta. Nenechme se tím však rozhodit. Připravili jsme návod, díky kterému lze napsat stručný podnikatelský záměr bez bolehlavů. Mezi popsané kapitoly patří:

Prosím, berte tento návod jako prostředek pro „neexperty“. Jsme si vědomi, že napsat detailní podnikatelský záměr je otázka týdnů, avšak na to běžný podnikatel nebo pracující nemá čas a u začínajících podniků často ani know-how. Řádné finanční plány, marketingové postupy a analýzy trvají celé dny až týdny. Jedná se o návod, jak si utřídit myšlenky v podobě sepsání „amatérského“ podnikatelského záměru.

V následujících kapitolách popíšeme části, které obsahuje startovní podnikatelský záměr. Protože nechceme pouze popisovat, vytvoříme i jeden vzorový. Sestavíme podnikatelský záměr pro knihovnu, jež je spojena s kavárnou. Nazveme jej „Bonsai Knihovárna“. Bonsai, protože to bude odvětví naší firmy Bonsai Development a Knihovárna, jako složenina slov „Knihovna“ a „Kavárna“. Ukázky budou stručné a pouze naznačí myšlenku dané sekce.

Úryvky ze vzorového začátečnického podnikatelského záměru jsou označeny postranní čarou.

Úvod a obecné informace

Než začneme s popisováním různých strategií, musíme se posunout o krok zpět. Čtenář nemusí o nápadu nic vědět, a proto je potřeba ho uvést do problému. V této úvodní kapitole chceme stručně popsat náš projekt a stanovit základní informace. Tyto informace mohou být věci jako:

  • Název podniku či projektu
  • Obor podnikání
  • IČO
  • DIČ
  • Právní subjektivita
  • Jméno (a příjmení)
  • Kontaktní telefon, email, bydliště (nebo sídlo a pobočky) a webová stránka

Jak by to vypadalo pro naši Bonsai Knihovárnu?

Bonsai Knihovárna je prostor pro všechny, jež milují kávu a pohodlné čtení knih. Při vstupu má člověk možnost pořídit si šálek kávy z širokého exotického výběru. Dále si může vypůjčit nebo zakoupit knihu dle vlastní chuti a pokračovat do klidné zóny.

Klidná zóna je odhlučněná místnost s pohodlnými křesly a praktickými stolky. Zde si lidé mohou užívat klidu, kdežto ve vedlejších prostorách lze kdykoliv vést konverzaci, bez rušení čtenářů.

Návštěvníci si zkrátka přijdou pro kávu, knihu a příjemné počtení či konverzaci v odhlučněných prostorech.

  • Obor podnikání: Velkoobchod/Maloobchod
  • IČO: 06754128
  • DIČ: CZ06754128
  • Právní subjektivita: Společnost s ručeným omezeným (právnická osoba)
  • Název: Bonsai Knihovárna
  • Kontaktní telefon: +420 746 843 111
  • Email: info@bonsai-knihovarna.cz
  • Sídlo: Krásná čtvrť 360/1, Praha 6, 16001
První dojem
Obrázek č. 3: První kapitola udává první dojem, nechte si na ní záležet!

Detailní popis produktu či služby

Společnost je vždy definována produktem nebo službou. Je tedy samozřejmé, že hned po úvodu se pustíme do detailního popisu naší nabídky.

Musíme myslet na důležitou věc. Kupující si neplatí za pouhý produkt, ale pořizuje si i něco více. Nádherný příklad můžeme vidět u Bonsai Knihovárny. Lidé si tam nejdou koupit jenom kávu a knihu, ale nakupují klid, pohodlí a nerušenou příjemnou četbu. Kupují si produkt v podobě klidu. Nesmíme popisovat pouze vzhled našeho produktu, ale i jeho funkčnost a to, co ve skutečnosti nabízí. Detailní popis tohoto faktu obsahuje článek „Když zaplatíte za web, co si vlastně kupujete?“.

Jak by to vypadalo pro naši Bonsai Knihovárnu?

V dnešní době není snadné dopřát si kombinaci klidu, dobrého čtení a výtečné kávy. Buď nás někdo neustále ruší, nemáme co na čtení, nebo nevlastníme prostředky na vytvoření kvalitního drinku. Pro uspokojení všech tří potřeb vytvoříme podnik se jménem Bonsai Knihovárna.

Při každé návštěvě zákazník ocení okamžité ticho. Vnitřní i vnější odhlučnění zabraňují jakémukoliv rámusu. V tichém a klidném prostředí se člověk snadno uvolní. Hned jak se zákazník naladí do pohodové nálady, je překvapen rozsáhlou knihovnou plné moderní četby, jež se týdně rotuje, aby se zákazník mohl co nejdříve vrátit pro dávku nové, vzrušující a pohodové četby. Hned po bezplatném vypůjčení knihy si zákazník nalezne krásnou a velmi pohodlnou židli se stolečkem.

Po place chodí velmi příjemná obsluha a tiše bere objednávky od zákazníků. Prodáváme široké variety kávy a různých pamlsků. V případě, že by dostal zákazník hlad, nabízíme i větší, ale přesto rychlá jídla, mezi které patří pannini nebo tousty.

Poskytujeme unikátní kombinaci služeb. Zákazník si vybere svou četbu a je usazen do křesla s velmi kvalitní kávou dle jeho výběru. To nejlepší na tom je, že díky odhlučnění ho nebude nikdo a nic rušit.

Vizitka
Obrázek č. 4: Vizitka je kus papíru, ale reprezentuje člověka. Co reprezentuje váš produkt?

Vznik

Psát o vzniku nápadu nebo firmy je v nějakých případech vhodné. Jestliže máte zajímavých příběh nebo historku, jež je důležitá pro podnikatelský záměr, proč bychom o ní nenapsali. Může to čtenáře více uvést do obrazu nebo upřesnit, jak jste k takovému nápadu vůbec přišli. Tuto kapitolu bychom však měli vést stručně nebo ji úplně vynechat, není totiž příliš relevantní.

Jak by to vypadalo pro naši Bonsai Knihovárnu?

Nápad založit takový podnik jsem dostal, když jsem si chtěl přečíst svou novou knihu s trochou výborné kávy. Bohužel, mé děti nepřestali řvát a otravovat a doma jsme měli pouze rozpustný kávový blaf. Tak jsem dostal nápad na založení příjemné kavárny, avšak s tím, že bude zaměřena na čtení a klid.

Cíle

Přemýšlet a psát o podniku nebo nápadu je užitečné, ale bez uvědomění si, kam vlastně směřujeme, plujeme naslepo. Musíme se opravdu pořádně zamyslet nad tím, co vlastně chceme. Proto bychom se o tom měli zmínit i v našem podnikatelském záměru.

Je vaším cílem stát se celosvětovou značkou, ovládnout trh rodného města, změnit způsob myšlení mileniálů nebo vydělat pořádný balík peněz? Napište o tom, kam míříte.

Poznámka: Doporučuji se vyhnout cílům „Vydělat hodně peněz“. Chtíč po penězích je nikdy nevydělá. Váš záměr by měl být něco většího a důležitějšího. Samotná touha po penězích není tak mocná, jako snaha něco změnit. Navíc se to v mém okolí považuje za indikaci „amatérství“.

Jak by to vypadalo pro naši Bonsai Knihovárnu?

Cíl tohoto projektu je vytvořit značku, jež bude reprezentovat místo klidu a pohodlného čtení. Hlavním cílem bylo stanoveno založení franšízy. Naši franšízu chceme rozšířit po celé střední Evropě. Zadaný cíl by měl být splněn v řádu deseti let.

Cesta
Obrázek č. 5: Nezapomeňte, že cesta je důležitější než cíl

Cílová skupina

Kapitola o cílové skupině je důležitá a nesnadná na sepsání. K tomu, abychom popsali naši cílovou skupinu totiž nebude stačit běžná úvaha. Dostáváme se do části podnikatelského záměru, jež vyžaduje nějaké skutečné průzkumy a analýzu z reálného světa.

Potřebujeme zjistit pomocí jakýchkoliv prostředků, kdo by o náš produkt měl zájem a na koho chceme cílit. Tyto dvě skupiny by měli být stejné. Nemá smysl cílit na někoho, kdo o produkt či službu nemá zájem. Samozřejmě, cílovou skupinu lze odhadnout, v nějakých případech dost jednoznačně. Kdybychom měli stánek se zmrzlinou, tak můžeme snadno dedukovat, že naše cílová skupina budou zejména děti. Někdy to však nemusí být tak elementární. Často to může být dokonce až zavádějící.

Poznámka: Texty jako „Cílovou skupinou jsou všichni.“ jsou nedostatečné. Nikdy nemůžete cílit na všechny, i když se to tak může zdát. Takové tvrzení zpravidla vypadají dost neprofesionálně a amatérsky. Například, když prodáváte knihy, které čte široká škála lidí, necílíte na všechny. Cílíte pouze na ty, kteří čtou knihy.

Jak by to mohlo vypadat pro naši Bonsai Knihovárnu?

Hlavní cílová skupina jsou muži i ženy ve věkovém rozmezí od 15 do 44 let. Osoby z cílové skupiny studují či pracují. Většina z cílové skupiny má vyšší vzdělání nebo jej zrovna absolvuje. Všichni z cílové skupiny denně pijí kávu a mají v oblibě čtení knih, časopisů či učebnic (ať už on-line nebo off-line).

Nadpoloviční většina z cílové skupiny uvedla, že nemají dostatek prostředí pro tiché posezení. Rozptylují je jejich děti, partneři, spolubydlící nebo rodiče a potřebovali by místo pro klidné posezení.

Třetina jsou matky, jež by si rádi odpočaly od dítěte. Druhá třetina jsou studenti, kteří nemají klidné prostředí na studování. Poslední třetina jsou lidé, jež uvedli, že „prostě mají rádi kávu a klid“.

Všichni z cílové skupiny žijí přímo v centru nebo poblíž centra města. Většina bydlí v panelovém domě.

Většina z cílové skupiny žijí „jednoduchým životem“. Příliš se nestarají o peníze. První prioritou je pro ně bezstarostné a pohodové žití. Váží si vzdělání i vědomostí.

Průzkumu cílové skupiny se zúčastnilo 6246 osob.

Graf
Obrázek č. 6: Můžete využít grafů pro vizualizaci získaných dat

Persony

Součástí popisu cílové skupiny mohou být tzv. persony. Persona je popis osoby. Můžeme vybrat typickou osobu z cílové skupiny a popsat ji, aby si čtenář udělal co nejlepší obrázek. Lze také popsat typickou personu, jež bude náš podnik navštěvovat pravidelně. Další možností je persona, navštěvující náš podnik „sem tam“ a nakonec také můžeme napsat negativní personu, popisující člověka, jež by do našeho podniku nevkročil.

Jestliže se rozhodneme persony napsat, můžeme je využít téměř při každé příležitosti. Vždy, když pracujeme na nějaké části zahrnující zákazníka, vezmeme si persony a zvážíte, jak by na to zareagovaly. Je to výborná pomůcka při věcech jako marketing nebo tvorba webových stránek.

Positivní persona pro naši Bonsai Knihovárnu:

Stanislav Skořápka žije v Liberci, kde vystudoval gymnázium a pokračoval na studium pedagogiky. Nyní dokončuje poslední ročník. Stále bydlí s rodiči, jelikož kvůli studiu nemá peníze na svůj vlastní byt. Má mladší sestru, jež dělá na svůj věk až moc hluku, takže se denně vyrovnává s neklidným prostředím. Stanislav nemá moc kamarádů, jelikož je to spíše introvert. Nedávno se rozešel se svou přítelkyní kvůli tomu, že jí nevěnoval dost pozornosti.

Stanislav vlastní postarší automobil. Mezi jeho záliby patří čtení, sledování filmů, meditace a procházky. Jeho nejoblíbenější kniha je „Jíst, meditovat, milovat“. Většinu času však musí trávit doma kvůli učení. Má rád netradiční design (trochu až hispterský). Miluje čas, který pije i několikrát denně. Většinou si i jednou za den vypije šálek kávy.

Konkurence

Nestává se často, aby neexistovala konkurence pro nový podnik nebo službu. Jestliže konkurence nevznikne po tom, co se nám začne dařit, pravděpodobně se nám nedaří. Na konkurenci se nesmíme dívat jako na hrozbu ale jako na příležitost. Je to šance vyhnout se chybám, které konkurence udělala a zároveň možnost inspirovat se tím, co již efektivně funguje.

V podnikatelském záměru by určitě mělo být uvedeno, zda existuje konkurence, náš podnik se podobá konkurenci nebo vstupujeme do monopólu a také co čekáme od následně vznikající konkurence. Jestliže konkurence existuje, hodí se ji pořádně prozkoumat, zjistit její historii, v čem vyniká, ale hlavně, co bychom udělali lépe. Nechceme totiž kopírovat cizí podnik. To by nebylo moudré ani výdělečné.

Jak by to vypadalo pro naši Bonsai Knihovárnu?

V Libereckém kraji jsou dva podniky, které můžeme považovat za silnou konkurenci. Jsou to Krajská vědecká knihovna a Kafé Kek.

Krajská vědecká knihovna nám konkuruje, protože nabízí daleko lepší služby v zapůjčování knih. Konkrétněji, mají opravdu velmi široký výběr. V knihovně je také velké ticho, stejně jako u nás. Tento podnik prosperuje a proto víme, že kombinace těchto služeb funguje výborně. Při průzkumu zákazníků knihovny však vyšlo najevo, že více jak polovina čtenářů při svém posezení postrádají nápoj i občerstvení, které jsou v knihovně zakázány. Bonsai Knihovárna plánuje tyto aspekty poskytnout. Dále také plánuje vyrovnat řádově menší výběr četby častou rotací knih.

Kafé Kek je podnik, jež nabízí občerstvení a horké nápoje spolu s pohodlnou četbou, velmi podobně, jako Bonsai Knihovárna. Kafé Kek prosperuje, tedy předpokládáme, že lidé o tuto službu mají zájem. Z průzkumu však víme, že více jak tři čtvrtiny zákazníků do této kavárny již nechodí. Díky velkému zájmu tam začalo být veliké rušno, což pro čtení není přijatelné. Bonsai Knihovárna plánuje vydat se stejnou cestou, co se nabídky nápojů i knih týče, avšak jak bylo zmíněno, podnik bude co nejvíce odhlučněný a vybavený tichou zónou.

Konkurence pod lupou
Obrázek č. 7: Svou konkurenci držte pod dohledem, ale nemá cenu podnikat agresivní kroky

Marketingová strategie

Někteří možná znáte heslo:

Reklama je krev kapitalismu

Toto moudro se určitě nemýlí. Jak by mohl někdo navštěvovat náš podnik nebo kupovat naše produkty, když o nich nikdo nebude vědět? Nijak. Musíme vykřičet do světa o tom, co nabízíme.

Nad marketingovým plánem je potřeba se hluboce zamyslet. Jedná se jednu z nejhlavnějších částí podnikatelského plánu. Při tvorbě strategie nám určitě pomůže kapitola „Cílová skupina“, jelikož na tyto lidi naši reklamu cílíme a „Konkurence“, od které se můžeme inspirovat fungujícím marketingem.

Forem propagace je spousta. Já osobně jsem si velice oblíbil inbound marketing. Jedná se o marketing, jež funguje obráceně, než jak jej lidé znají. Marketér se místo tlačení pomocí bannerů snaží zákazníky nalákat zajímavým obsahem i odměnami. O této technice detailně pojednává článek „Naučili jsme se ignorovat reklamy, ale jak tedy potom propagovat na webu?“.

Nepřemýšlejte pouze o tom, jaké formy marketingu zvolíte, ale také o tom, jak lidi nalákáte. Nabízíte online platformu? Zkuste poskytnout týden zdarma. Vlastníte maloobchod? Nalákejte slevovými kupony nebo výhodným členstvím. Marketing nemusí být nutně pouhé vykřikování do světa.

Pozor: Nechcete lidi nutit ke koupi nebo je otravovat. Takové reklamy mají negativní efekt. Příliš blikavé a velké reklamy již nefungují, kvůli tzv. bannerové slepotě. O bannerové slepotě si můžete přečíst v článku „Bannerová slepota, aneb proč už bannery nefungují“ (https://bonsai-development.cz/clanek/bannerova-slepota-aneb-proc-uz-bannery-nefunguji). Musí vám jít opravdu o to, abyste informovali vaše nakupující, případně jim sdělili, co mohou nákupem produktu získat. O podobném tématu hovoří článek „Když zaplatíte za web, co si vlastně kupujete?“.

Pozor: Jestliže plánujete napsat stručný seznam typu „bannery, plakáty a reklamy v televizi“, nebo podobný nevystihující plán bez podrobností propagace, tak se tomu prosím vyhněte. Je to značka amatéra.

Jak by to vypadalo pro naši Bonsai Knihovárnu?

Marketingová strategie podniku se bude zaměřovat pouze na internetovou propagaci. Firma si předně založí instagramový účet a denně publikuje profesionální fotografii nabízeného zboží, mezi které patří knihy, káva a zákusky. Stejné příspěvky budou sdíleny i na Facebooku některé z nich se podpoří placenou propagací.

Sekundární propagace jsou webové stránky, kde se každý týden vytvoří článek o tématech spojující Bonsai Knihovárnu. Články budou sdíleny na sociálních sítích pro podpoření návštěvnosti. V rámci webu bude podnik investovat do Google Adwords a placených pozic ve vyhledávači.

Jako ternární formu propagace firma ve svých prostorách pravidelně přichystá bezplatné skupinové kulturní akce, jako skupinové čtení, přenášky nebo předčítání. Akce budou propagovány pomocí dostupných zdrojů, jako jsou seznamy kulturních akcí.

Bonsai Knihovárna bude propagovat i poskytovat výhodné členství, díky kterému bude možné získat každou desátou kávu zdarma. Členství bude zahrnovat týdenní newsletter o novinkách a akcích.

Reklamy
Obrázek č. 8: Reklamy jsou nedílnou součástí podnikání

Analýza potenciálů a případných rizik

Jestli se na něco v podnikatelském záměru můžete spolehnout, tak je to výskyt SWOT analýzy. Jedná se o jednoduchou a intuitivní analýzu pro každého začátečníka. Odborníka však může zaměstnat na dny až týdny.

Sepište příležitosti, rizika, silné a slabé stránky

SWOT analýza vychází ze čtyř anglických slov:

  • Strengths (silné stránky)
  • Weaknesses (slabé stránky)
  • Opportunities (příležitosti)
  • Threats (hrozby)
SWOT analýza
Obrázek č. 9: Vizualizace SWOT analýzy

Silné stránky

Mezi silné stránky lze řadit cokoliv, co vás posouvá vpřed, dává výhodu nebo sráží konkurenci. Nemusí se jednat ani tak o hmotné věci, jak si spousta lidí myslí. Jak nám říká moudro článku „Freelancer, malé firmy a velké společnosti. Co si vybrat?“, produkt je tak dobrý, jako jeho tvůrce. Napište tedy i to, že máte perfektní personál nebo skvělou schopnost vyjednávání.

Jaké silné stránky můžeme napsat pro Bonsai Knihovárnu?

  • Výborné know-how v oblasti kavárenství
  • Silný kapitál
  • Pozitivní průzkum trhu
  • Zapálený management
  • Výborná kvalita služeb
  • Moderní přístup k marketingu
  • Kompatibilita se všemi generacemi

Slabé stránky

Nemůže být všechno jen růžové a nikdo není dokonalý, dokonce ani náš podnik. Potřebujeme se zamyslet nad tím, kde má plán díry nebo slabé články. Tím, že napíšeme slabé stránky dokazujeme, že jsme mysleli skutečně na všechno. Pokud chcete a je to i možné, lze za slabé stránky dopsat jejich řešení na odstranění.

Pozor: Text ve smyslu „Žádné slabé stránky“ skutečně není přijatelný a nikdo vám to neuvěří. Žádný podnik na světe nemůže říci, že je nejlepším odborníkem na vše, vlastní všechny peníze a není nic, co by nedokázal.

Jaké slabé stránky můžeme napsat pro Bonsai Knihovárnu?

  • Malé zkušenosti s odhlučňováním a vybíráním nehlučných lokalit – Balancování outsourcingem
  • Malé zkušenosti v pohostinství – Najmutí kvalifikovaného personálu
  • Tendence investovat do příliš nových marketingových služeb
  • Nezkušenost s podobným typem podniku
  • Žádné známosti s dodavateli

Příležitosti

Příležitosti popisují všechny pozitivní venkovní efekty, které nám pomohou v rozkvětu a dalším rozvoji. Oproti silným stránkám se zaměřují na okolní prostředí, nikoliv na záměr, jako takový.

Jaké příležitosti můžeme napsat pro Bonsai Knihovárnu?

  • Slabá konkurence
  • Městský hluk (přitahuje do našeho odhlučněného podniku)
  • Podpora od města
  • Popularita kávy

Hrozby

Hrozby popisují všechny negativní venkovní efekty, které nám mohou „házet klacky pod nohy“. Stejně jako příležitosti, jedná se o popis působení vnějšího prostředí na náš podnikatelský objekt.

Jaké hrozby můžeme napsat pro Bonsai Knihovárnu?

  • Drahé reality
  • Špatná ekonomika
  • Změna okolního prostředí ve stavbu nebo jiné hlučné elementy
  • Velké kávové řetězce (konkurence)
  • Ztráta zájmu o fyzickou podobu knih

Finanční plán

Jak jistě všichni víme, prvním cílem v podnikání nikdy nesmí být peníze. Největší a nejúspěšnější společnosti začínali s vizí a finanční prostředky pro ně fungovali více jako palivo než jako motivace. Palivo je však důležité a my si s ním musíme vystačit, dokud náš podnik nedosáhne černých čísel. Proto je dobrý nápad vytvořit plán, popisující (alespoň zhruba) naše podnikatelské obraty.

Pozor: Je jasné, že pokud v poli podnikání nechodíte, není snadné napsat realistický finanční plán. Dokonce ani s léty zkušeností to nemusíte umět pořádně. Pokud si nejste jistí, jaký budete mít příjem, zkuste to odhadnout (ale uveďte, že je to odhad). Pokud nemáte vůbec žádné představy a neodvážíte se ani hádat, pak nehádejte. Položky přeskočte.

Důležitá je otázka startu projektu. Jak bude financovaný rozjezd? Budete si půjčovat? Půjčí vám rodina, banka, přátelé, jiní investoři, zaplatíte to z vlastní kapsy nebo kapitál není nutný? To vše musíme uvést. Začátek projektu a jeho financování bych se nebál označit jako „trn v patě“. Nikdo se nechce zadlužovat ani si brát dlouhodobé finanční závazky.

Tip: Na začátek podnikání se co nejvíce uskromněte. Samozřejmě, koupě budovy je dlouhodobě výhodnější, ale ze začátku si vystačíte s pronájmem. Nejdražší židle na trhu mají své výhody, ale pro rozjezd postačí dřevěné. Myšlenku určitě chápete… V případě neúspěchu se po finanční stránce tolik „nezruinujete“ a budete moci investovat peníze do důležitých aspektů projektu, jako třeba do marketingu.

Do finančního plánu nezapomeňte doplnit důležité věci, jako předpokládané náklady provozu, náklady na tvorbu jednoho produktu, neočekávané výdaje a rezervy. Ty jsou oproti předpovědi příjmů daleko lehčí určit.

Finanční plán je tak dobrý, jak je pravdivý

Peníze = Palivo
Obrázek č. 10: Peníze jsou palivo vašeho podniku

Časový plán

Když máte sepsané všechny myšlenky, určitě je zapotřebí stanovit časový plán, ve kterém se věci budou dít. Představte si, jako kdybyste najednou hned teď museli všechno popsané v podnikatelském záměru realizovat. Jak dlouho by to trvalo? Kdy budete provozuschopní?

Není to pouze otázka toho, jak zvládnete věci dělat rychle. Nějaké projekty, jako například stavba domu, nejsou vhodné realizovat v zimě a cokoliv se sněhem zase neobstojí v létě.

Pozor: Časový plán nikdy nekončí otevřením nového podniku nebo začátkem prodeje nějakého produktu. Naopak, pak začíná to nejdůležitější.

Jak by to vypadalo pro naši Bonsai Knihovárnu?

  • Plánovaný začátek práce, koupě pozemku, začátek stavby: 1. 1. 2019
  • Začátek propagace na sociálních sítích, tvorba grafiky a firemní identity: 1. 2. 2019
  • Nákup vybavení, návrh interiéru: 15. 2. 2019
  • Nábor zaměstnanců: 1. 3. 2018
  • Slavnostní otevření, začátek intenzivní propagace na sociálních sítích, objednání webových stránek: 1. 4. 2018
  • Dokončení webových stránek, začátek propagace stránek: 1. 5. 2018
  • První kulturní akce: 10. 5. 2018

Pozor: Tento plánek je opravdu velmi orientační a skutečný plán musí být detailnější, jedná se pouze o obecný příklad. Váš obor podnikání určitě znáte velmi podrobně, proto nebojte se podrobně rozepsat časový plán a všechny jeho detaily.

Čas
Obrázek č. 11: Čas je stejně tak důležitý, jako peníze. Pořádně rozmyslete jeho distribuci.

Prosím, mějte na paměti, že toto není návod na profesionální podnikatelský záměr. Jedná o příručku, jež vám pomůže uvědomit si aspekty celého projektu a případně jejich jednoduché sdílení. U korporátního investora by vám toto asi neprošlo.

Podnikatelský záměr vám umožní vzít nápad a uvědomit si všechny jeho stránky. Někteří to mohou vidět, jako ztrátu času se sepisováním, avšak pouhé úvahy někdy nestačí. Jestliže vám kdokoliv položí složitou otázku, jako například „čím jste výjimeční“, pak díky tomu, že jste se nad tím již zamysleli a sepsali odpověď do podnikatelského záměru, dokážete bezchybně i pohotově odpovědět. Někdo, kdo si to nenechal pořádně projít hlavou, nemusí podat dobrou reakci a zkazí si tak první dojem, možná i potencionální zakázku. Jestliže sháníte partnery či investory, pak se bez podnikatelského záměru neobejdete. Jedná se o perfektní dokument sdílející všechny důležité myšlenky.

Prosím: Jestliže si myslíte, že jsme něco ve článku uvedli špatně nebo vám zásadně chybí určité informace, neváhejte nás kontaktovat. Věřím, že se oba poučíme a pomůžete nám tak rozvinout tento návod pro ostatní.