Nahoru
 

Práce zdarma a jak na ní

Cože? Práce zdarma? Nesmyl! Nebo ne? Na první pohled se práce zdarma může zdát jako největší hloupost. Za práci bychom přece měli dostat zaplaceno. To je samozřejmě pravda. Jestli jste zaběhnutý profesionál, dělat práci zadarmo by bylo ve většině případů velice nerozumné. Nicméně práce zdarma pro začátečníky má úplně jiný příběh.

Jako dodavatel práce zdarma se určitě můžete spolehnout na dostatečnou poptávku. Situace, kde nikdo nechce něco bezplatně, je velice nepravděpodobná. Jsem si téměř jistý, že u rodiny nebo známých se práce najde.

Práce zdarma je velice užitečná

Zaškrtnuté ano
Obrázek č. 1: Práce zdarma, i když se tak nemusí zdát, je velice užitečná

Výhody práce zdarma

Jestliže začínáte ve svém oboru jako freelancer či malá firma, bezpochyby vám přijde práce zdarma vhod. Jako největší výhodu bych osobně vyzdvihl nové zkušenosti i dovednosti. Nemluvím však o dovednostech z vaší branže. Mluvím tu spíše o věcech, jež vás nenaučí ve škole, jako třeba komunikace se zákazníkem nebo sepisování smluv. Podávat správné otázky tak, abyste zjistili, co zákazník potřebuje a vše mu vysvětlit v neodborném jazyce, chce také jisté zkušenosti.

Další bezprostřední zisk při práci zdarma jsou kontakty a reference. Těžko se důvěřuje úplnému nováčkovi. Osobně bych byl mnohokrát klidnější, kdybych byl klient někoho s alespoň jedním zakončeným projektem. Vím, že si už to „rodeo“ jednou prožil a je o hodně zkušenější.

Představte si také situaci, kde byste nějaké firmě vytvořili web úplně zdarma. Komu se ta firma ozve za několik měsíců, až bude potřebovat web nový? No samozřejmě vám. Může se tedy zároveň jednat i o investici do budoucna.

Jak na práci zdarma

Možná si jako zvídavý čtenář můžete říkat: „Proč bych potřeboval návod na práci zdarma? Je to práce jako každá jiná, akorát ne za peníze.“ Ano, samotná odborná část práce se skutečně neliší, nicméně dovolím si tvrdit, že pozice při takovém obchodu se dosti promíchají.

Normálně to platí tak, že zákazník diktuje požadavky a vy je za určitý obnos peněz plníte. Nicméně, v neplaceném pracovním vztahu žádný obnos není. To nám zajisté obrátí misky vah. Zákazník se nyní stává „slabší stranou“.

Projektu šéfujete vy. Když jako dodavatel řeknete, že něco realizujete takhle, tak to taky tak bude. Když řeknete, že něco dělat nebudete, tak prostě danou věc dělat nebudete. Proč? No pracujete zdarma. Někteří zákazníci, třeba i nevědomky, posouvají hranice práce dále a dále. Chtějí další a další funkčnosti či modifikace. Jako poskytovatel práce zdarma si můžete přesně nakreslit čáru, kde jí chcete nebo potřebujete.

Samozřejmě, když nebudete dělat kompromisy, zákazník vás může za chvíli vyhnat. Na druhou stranu, pokud se po vás bude chtít až moc, je lepší odejít. Nemáte žádné závazky.

Obrázek, znázorňující respekt
Obrázek č. 2: Převezměte vedení, avšak snažte se o součinnost

Práce zdarma vás naučí spoustu důležitých dovedností do začátku. Dodá vám i řadu kontaktů a konexí, které vám v budoucnu mohou zajistit cenné zakázky. Dávejte si však pozor na nevděčné zákazníky a nakreslete si čáru, kde přesně vaše práce končí. Nechcete se zdarma přepracovat.