Nahoru
 

Proč je potřeba dělat velké změny pomalu

Snad všichni jsme se v životě pokusili o nějakou změnu. Začít cvičit, pravidelně číst, omezit televizi a sociální sítě nebo mnoho dalších. Většinou to probíhá tak, že se pro danou změnu zapálíme a uděláme ve svém životě velký krok, přímo převrat. Vydržíme to však jen nějakou chvíli a po krátkém čase je náš život zase tam, kde byl předtím.

Náhlé a velké přechody nemáme jako lidé rádi. Proto se hned, jakmile náš zápal pro ni jenom trochu pomine, vrátíme do starých kolejí. Naše úsilí bylo tím pádem zbytečné. Navíc se nám nepodařilo dodržet naše předsevzetí, tudíž to má negativní vliv i na naši sebedůvěru.

Představte si, že chcete na nový rok začít cvičit a jíst zdravě. Typicky člověk začne plánovat, co a jak bude dělat jinak bez ohledu na náročnost daných činností. Řeknete si, že budete chodit čtyřikrát týdně do posilovny. Přesně si rozepíšete, co který den budete cvičit a jak dlouho. Co máte jíst. Kolik přesně bílkovin sacharidů a tuků máte přijímat za den. Jaké suplementy vám k tomu dopomohou a tak dále.

Po prvním týdnu usilovného cvičení vaše prvotní nadšení opadne a vy už si vlastně ani nevzpomínáte, proč jste chtěli začít. Přijde vám, že to za tu námahu nestojí. Zkrátka, že je to až moc. S klidným svědomím vám mohu říci, že to opravdu až moc je. Jen málokdo má takovou výdrž, aby dokázal přejít z „nikdy jsem necvičil“ na „cvičím tak, jako profesionální kulturista“. Ono vám to ani vaše tělo neusnadní, protože samo nemá rádo drastické změny. Pokud opravdu chcete začít cvičit a jíst zdravě, můžete na to jít i jinak.

Rychlé změny mohou udělat více špatného než dobrého
Obrázek 1: Rychlé změny mohou udělat více špatného než dobrého

Změny, které na sobě chcete udělat se projeví až za dlouhou dobu. Velké změny na sobě ucítíte až za rok, za dva. Proto bude lepší začít postupně, jak se cvičením, tak se zdravou výživou, než to zbytečně přepálit a vzdát. Na začátek můžete cvičit třeba dvacet minut denně a soustředit se na dodržování pitného režimu. Jakmile to vydržíte tři týdny, přidejte k tomu například zdravé snídaně, ale pitný režim a cvičení nechte tak, jak bylo předtím. Po dalších třech týdnech (nebo jiném časovém úseku, který víte, že budete schopní dodržet) přidejte další věc. Tímto nabalováním zdravých návyků se dopracujete, kam jenom budete chtít.

Jelikož vás to nestojí takové úsilí, splňujete tyto etapy daleko snáz. Je-li nějaká těžší, dopřejte si více času na vytvoření návyku. Máte daleko větší šanci, že vydržíte dodržovat zdravé návyky déle, než při okamžitých drastických změnách.

Malý návyk dodržovaný rok je daleko lepší než obří změna na týden

Změny, které ve svém životě uděláte se projeví až za dlouhou dobu. Proto si stejně jako při plánování toho, čeho chcete dosáhnout musíte jasně stanovit, jak toho chcete dosáhnout, aniž byste se rychle vzdali. Je lepší udělat několik malých změn a dlouho vytrvat, než hodně drastických a vydržet jen týden. To samozřejmě neplatí jen u cvičení, ale u jakékoliv činnosti, kterou můžete dělat. Až příště dostanete chuť postoupit v životě o krok vpřed, jděte na to chytře a naplánujte si postupné změny.