Nahoru
 

Proč stejný web stojí dvě firmy jiné peníze

Jak to, že Liberec má nové logo za statisíce korun, ale kompletní internetová image pro malý začínající projekt se cenově blíží na pouhé desetitisíce? Hlavním rozdílem je velikost firmy (v tomto případě malá firma vs. město). Proč to hraje takovou roli a co je vůbec příčinou takové cenové nesrovnalosti?

Celou pointu článku vám tentokrát prozradím již na začátku.

Na cenu má kromě složitosti obrovský vliv i zodpovědnost

Podepisování smlouvy
Obrázek č. 1: Odpovědnost stojí hodně

Odpovědnost je nesmírným faktorem při tvorbě webu nebo jakéhokoliv jiného projektu. Perfektním příkladem je zmíněné logo v úvodním odstavci. Pojďme to trochu rozvést. Představme si dvě společnosti s úplně stejným logem, jako má firma Adidas. Jedna firma je samotné a originální Adidas. Druhá společnost je začínající start-up, jež vyrábí úplně stejné produkty, avšak na rozdíl od původní známé značky produkuje sem tam jedny boty a jednu teplákovou soupravu týdně, oproti statisícům kusů a miliardovému obratu giganta Adidas.

Obě firmy vás kontaktují, že by si přáli nechat vytvořit nové logo. Kolik to bude stát? Porovnejme. První firma je opravdu velká a jejich logo je otisknuté na všech produktech. Ba i více, jedná se o proslulý brand, který dělá jejich produkty tak drahé a žádané. Je zcela jasné, že přijmutím této zakázky na vás spadne i obrovský kus odpovědnosti. Je zapotřebí si dát s prací enormně záležet a doufat, po změně loga tato firma nezkrachuje.

Kalendář
Obrázek č. 2: Odpovědnost a blízké termíny znamenají stres

Oproti tomu máme nacenit vytvoření loga pro malou start-up společnost, jež může počet vyrobených produktů za týden napočítat na prstech jedné nohy. Sotva se drží v černých číslech a jejich brand produkty nijak neodlišuje od dalších tisíce start-up projektů šijící oblečení. Myslím, že cena vytvoření loga se bude pohybovat o několik řádů níže nežli u Adidasu. Je tomu tak proto, že nepřebíráme téměř žádnou odpovědnost. Pokud projekt selže a logo se nepodaří, neděje se konec světa. Přijatelné jsou i krajně několikadenní zpoždění. Kvalita není tak kritická. Ovšem, jak píše článek Být kritický je základ kvality, neměli bychom žádnou práci odbývat a s každým pracovat, jako s gigantem.

Před tím, než začnete tvořit cenovou nabídku nebo si sami něco objednáte, berte na vědomí, že velkým faktorem ceny vždy byl a bude zodpovědnost. Malé společnosti to budou mít často levnější a velké soukromé i státní složky si kvůli tomu připlatí.