Nahoru
 

Proč znovu nevymýšlet kolo?

Od vynálezu kola již uplynulo mnoho let, ale stále se používá. Je to nenahraditelná součást života. Pár lidí se jej pokoušelo předělat, ale neúspěšně. Během vývoje lidstva se jen přizpůsobilo a technologicky zlepšovalo. Právě k vývoji kola bych přirovnal prvky na webové stránce. Existují od jejich počátku, ale funkcionalita elementů se nemění. Jen se přizpůsobují trendům. Dejte si ovšem pozor na to, abyste nedělali krok zpět, nebo z kola nevytvářeli elipsu ve snaze udělat něco nového, revolučního.

Vývoji webových stránek se věnuje čím dál více lidí. Každý den jsou tvořeny nové weby. Každý se snaží být lepší než konkurence. V rámci stránek je tomu nejčastěji skrze moderní design s originálními prvky. Během vývoje webu, se některé prvky tzv. „standardizovali“. Uživatelé si navykli na jejich vzhled, postup používání, umístění na stránce atd.

Staré kolo
Obrázek 1: Velmi staré kolo

Z důvodu, že uživatelé nečtou, ale tzv. „skenují“ obsah stránky, jsou zvyklí na pozici jednotlivých elementů, jejich způsob zobrazení a fungování. Jakékoliv zdržení, nebo potíže s dosáhnutím cíle, se kterým uživatel přišel na Vaši stránku, snižuje šance, že ji uživatel opustí šťastný a opět se vrátí.

Skvělý příklad je „hamburger“ menu (na mobilních zařízeních) se už velmi zažilo, ale i tak ho ne všichni uživatelé znají. V tomto případě záleží na cílové skupině návštěvníků. Díky šikovnému schování celé navigace pod jednu ikonu se začalo objevovat i na desktopových zařízeních, ale tam bylo (je) na škodu. Na počítačové verzi je dostatečně prostoru pro zobrazení celé navigace.

Pokud se chcete pokusit o něco nového a neotřelého, tak to má smysl v případě „vhodné“ cílové skupiny nebo demonstrace technologie.

Když se při návrhu budete držet zvyklostí, tak by se nemělo stát, že by někdo nebyl schopný Váš web používat. Tím pádem Vás budou uživatelé opouštět spokojení a rádi se k Vám vrátí.