Nahoru
 

Spolehlivost je cennější než zlato

Jako podnikatel si cením všelijakých vlastností. Cením si poctivosti, protože vím, že mohu rozumně domlouvat záležitosti i bez sepisování smluv a dodatků. Cením si upřímnosti, jelikož lidé mohou opravit mé chyby i nedostatky. Cením si spousty věcí, avšak jestli některou z nich mám postavit na stupínek, bude to spolehlivost.

Neříkám, že ty ostatní vlastnosti nejsou důležité, to je samozřejmě nesmysl, avšak proč má právě spolehlivost navrch? Jako perfektní příklad mohu uvést své kadeřnictví, kam si běžně chodím pro svůj nový trendy účes. Já své kadeřnici věřím, že mi na hlavně neudělá roští či „pankáče“, proto se nebojím jí nechat volnou ruku. Díky tomu, že jí svěřím „svoji hlavu“, ona mě odmění tím, že dalších pár dní budu vypadat přeci jenom o něco lépe. Z toho mám dobrý pocit jak já, tak i ona. Samozřejmě, kadeřnictví z toho dostane i trochu těch peněz a stálého zákazníka. Více o stálých zákaznících a jak je získat, si můžete přečíst ve článku Dělejte to, co Vás baví, peníze přijdou časem.

Řekněme, že již nějakých pár měsíců plánuji svatbu. Můj velmi důležitý den. Právě v tento den musím vypadat perfektně, takže nový, dokonalý a bezchybný účes je samozřejmostí. Na koho se obrátím už asi tušíte, na svojí milou a spolehlivou paní kadeřnici. To, co tato analogie měla naznačit je princip, jakým důvěra umožní paní kadeřnici dělat na „větších projektech“.

Důvěra klientů odemyká nové dveře, větší projekt a zajímavější příležitosti.

Důvěra klientů je nesmírně důležitá
Obrázek 1: Důvěra klientů je nesmírně důležitá

Předpoklad úspěchu

„Hmm, zakládám novou firmu a potřebuji to nejlepší logo, tak koho tu máme. Standa se mi celý týden neozval, toho nechci. Co Lukáš? Asi ne, posledně se zpozdil o celý měsíc. Štěpán je dražší, ale všechno dodal včas, odepisuje do hodiny a práci měl opravdu kvalitní“.

Z tohoto myšlenkové pochodu je asi jasné, že jsem si vybral Štěpána. I když stojí o něco více, je spolehlivý. Štěpán díky mé důvěře má nyní možnost podílet se na novém, dobře financovaném a zajímavém projektu. Díky jeho spolehlivosti se mu sami otevřeli dveře.

Spolehlivost je klíč k podnikání, dobrým vztahům i úspěšnému podniku.

Spolehlivost je předpoklad úspěchu
Obrázek 2: Spolehlivost je předpoklad úspěchu

Nejedná se o vrozenou vlastnost

Takový ikonický pojem pro vrozené vlastnosti je temperament. Je to soubor rysů, který definuje, jak reagujeme na podněty, prožíváme události a intenzitu pocitů. Někdo hned vybouchne, někdo naopak prožívá samé klidné dny, někdo rád komunikuje a někdo nesnáší poznávání cizích lidi. Spolehlivost, stejně jako třeba inteligence, mezi vrozené vlastnosti nepatří.

Spolehlivost si musíte během svých let osvojit. Jak již možná tušíte, není to jednoduché, avšak právě proto tolik lidí podniká neúspěšně. Neumí si tuto vlastnost získat, takže stále pracují na běžných zakázkách místo těch obrovských a zajímavých. Získat spolehlivost můžete pouze tvrdou sebekázní a dlouhým cvičení, proto neváhejte se do toho ihned vrhnout.

Každý jsme jiný
Obrázek 3: Každý jsme jiný

Jestliže dále nechcete pracovat na „řadových“ zakázkách, buďte spolehliví. Zákazník si k Vám vytvoří silnou důvěru, takže Vás pustí k větším a důležitějším projektům. Díky tomuto faktu můžeme označit spolehlivost jako jeden z klíčů úspěšného podniku.

Tyto znalosti pochází z knihy Na volné noze – Podnikejte jako profesionálové od Roberta Vlacha. Zmíněnou knihu vřele doporučuji pro všechny podnikatele na volné noze, nebo klidně i projektové manažery či marketéry.