Nahoru
 

Umět mluvit se vyplatí

Mluvit umí každý, ale ne všichni umí mluvit dobře. Konktrétně se tu bavíme o dovednosti jménem rétorika, která umožní udělat z člověka dobrého, příjemného a poslouchaného řečníka. Dle mého názoru společnost této dovednosti přikládá až příliš malou váhu. Nehovořím tu o schopnosti povzbudit dav k celosvětové revoluci, ale o trochu skromnější verzi. Mluvím o možnosti vést příjemný, účelný a plynulý rozhovor.

Schopnost „mluvit“ je důležitá část vaší prezentace nebo firmy, proto se jedná o „must know“ vědomost a bohužel i o jednu z těch těžších. Obléci a učesat se jako model není zase až tak obtížné (možná akorát drahé). Zakoupit úžasnou voňavku zvládne skoro každý. Rétorika je ovšem jiná. Pořádně protrénovat příjemné vedení rozhovoru a zbavit se výplňkových slov typu „ehmmm“ či „jakoby“ zabere více jak jedno nákupní odpoledne po obchodech.

Plynulá a příjemná mluva má větší váhu než oblek a voňavka

Konverzace
Obrázek 1: Umění konverzovat je mocné

Jsou to právě výplňková slova, kterými se má začít. Jakmile tyto obraty odstraníte ze své mluvy, zaregistrujete značný rozdíl. Zmizí všechen ten „slovní odpad“ a dostaví se pouze čistý, zřetelný a srozumitelný projev. Jak si sami budete moci všimnout, i když místo těchto výplňkových slov necháte mezery, bude to znít lépe.

Ta těžší část je slovní zásoba a pohotovost. Není to nic, co by se nedalo získat, ale ovládnutí mluvy s bohatou škálou pojmů chce svůj čas. Kdo není přirozeně pohotový, bude muset trénovat před zrcadlem nebo lépe, před živým publikem. Kdo nezná příliš slovíček, chce to číst a mluvit, stále dokola a dokola.

Pro trénování rétoriky sice nepotřebujete mentora či partnera, ale určitě se to doporučuje. Takový kamarád, který vám jednoduše řekne „Takhle mluvíš jako hlupák“ nebo „Bez těch sprostých slov to zní daleko více profesionálně“ má cenu nad zlato. Zpětná vazba tvoří základ vaší rétoriky, jelikož tuto schopnost netrénujete, aby se mluvení líbilo vám, ale aby se líbilo všem ostatním. Samozřejmostí je, že firmy a kluby, specializované pro výcvik rétoriky, mají velmi pozitivní a efektivní účinek. Jediné mínus těchto center? Nejsou zdarma, ale i přes to se jedná o investici s nečekaně vysokým profitem.

Prezentace
Obrázek 2: Rétorika je klíč k dobré prezentaci

Rétorika, čili schopnost mluvit, je jedna ze základních složek prezentace osobnosti nebo firmy. Bohužel, nedá se koupit ani rychle naučit. Takovou dovednost si musíte osvojit. Stojí to za to. Jestliže rétoriku vylepšíte, vaše okolí docení příjemné, plynulé a smysluplné konverzace, které s vámi začne vést.